Lastbilchauffører er særligt slemme
I uge 46 kontrollerer politiet uopmærksomme trafikanter på vejene i hele landet. Det sker samtidig med, at en landsdækkende kampagne opfordrer flere til at køre bil, når de kører bil.
Uopmærksomhed og manglende orientering er årsag til hver anden dødsulykke i trafikken.
For at få flere til at holde fokus på trafikken, sætter landets 12 politikredse ind med en uopmærksomhedskontrol fra mandag den 15. november til søndag den 21. november.
- Få sekunders uopmærksomhed kan betyde, at man overser en anden trafikant eller kommer til at trække over i modsatte vognbane, og rammer en modkørende frontalt. For at forebygge de her ulykker sætter vi ind med kontrol i den kommende uge, siger politiassistent Christian Berthelsen, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.
Hvad laver folk bag rattet?
Rigspolitiets Nationale Færdselscenter gennemførte i 2019 en undersøgelse i hele landet, hvor man på by-, lande- og motorveje har observeret, hvad 20.000 trafikanter foretager sig bag rattet.
Undersøgelsen viser, at 0,8 procent af alle førere af personbiler og varevogne under deres kørsel taler i håndholdt mobiltelefon, mens bilen er i fart.
Undersøgelsen viser også, at det særligt blandt de tunge køretøjer, især lastbiler, er et problem. Blandt lastbilchauffører taler 2,7 pct. i håndholdt mobiltelefon.
Brugen af håndholdt mobiltelefon under kørsel er faldet siden en tilsvarende undersøgelse i 2017, hvor 1,0 pct. af alle førere af personbil og 3,8 pct. af lastbilchauffører talte i håndholdt mobiltelefon.
Herudover viser undersøgelsen, at 7,8 pct af alle førere af personbiler og varevogne under deres kørsel foretager en såkaldt distraherende handling, så fx at tale i hånd-holdt eller håndfri mobiltelefon, indstille GPS, spise, drikke eller lignende.
Hvor cirka 8 pct. af førerne af personbiler og varevogne foretager sig distraherende handlinger, når de kører på vejene, så er det tilsvarende tal for de tunge køretøjer (især lastbiler) mere end dobbelt så stort, nemlig 18,7 pct., viser observationerne fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.
Den samlede mængde distraherende handlinger er altså steget med 2 procentpoints siden den tilsvarende undersøgelse i 2017 for både førere af person-/varebiler og med 4 procentpoints for førere af lastbiler.
- Uopmærksomhed er risikabelt for alle trafikanter. Men ulykker med tunge køretøjer hører på grund af deres størrelse og vægt til de alvorligste. Det er derfor særligt vigtigt, at erhvervschaufførerne holder fokus på trafikken og ikke foretager sig noget, der tager deres opmærksomhed fra trafikken, siger politiassistent Christian Berthelsen, Rigspoli-tiets Nationale Færdselscenter.
FAKTA:
- Der er uopmærksomhed involveret i omkring hver anden dødsulykke i trafikken.
- Hvis du kører 80 km/t. på en landevej og kigger på din mobil eller GPS i blot fire sekunder, så har du kørt 89 meter uden at have øjnene på trafikken.