835 meter lang godstogstamme over Øresund
Mens det er svært at få mere gods over på skinner i Danmark, øges efterspørgslen på godsbanekapacitet på de store europæiske transportkorridorer. Det er baggrunden for, at der nu er gennemført en test med et 835 meter langt godstog på ruten Maschen - Malmø.
Normalt er togstammerne i korridoren ikke over 630 meter lange.
Længere tog giver mulighed for øget belastning, hvilket bidrager til bæredygtig og attraktiv godstrafik med jernbane.
Det skriver svenske Trafikverket i en pressemeddelelse.
I lyset af togets miljømæssige fordele er det særlig berettiget at muliggøre længere godstog, dels for at imødekomme et øget behov for transport og dels for at muliggøre overførsel af en bestemt del af goderne fra vej til jernbane. Længere godstog bidrager til øget konkurrenceevne og på lang sigt øget rentabilitet for branchen.
55 45-fods containere
I dag tillader den svenske transportadministration 630 meter lange tog på de fleste godsruter. En vigtig undtagelse er malmbanen mellem Luleå og Narvik, hvor godstog kan være 750 meter lange. Med en toglængde på 835 meter kan 55 45 fods containere trækkes mod 41 ved en toglængde på de i øjeblikket tilladte 630 meter. Med længere tog er der dog behov for investeringer for at udvide overfarter, udvide flere jernbaneværfter, styrke visse strækninger med mere.
- Det er velinvesterede penge til at nå Sveriges mål om at reducere emissioner fra indenlandsk transport med 70 procent inden 2030 sammenlignet med 2010, siger den svenske transportadministrations projektleder, Michel Gabrielsson.
Øgede transportbehov
Den svenske transportadministration arbejder på mange forskellige tiltag for at øge jernbanens kapacitet. Fra planlægning af køreplaner og forenklet administration til nye hovedlinjer. Et konkret bidrag med stor effekt og med relativt lave investeringsomkostninger er at køre længere godstog. Lange godstog er tilladt i flere lande, for eksempel i Finland, Danmark, Tyskland, Frankrig og Schweiz. EU har også besluttet, at trafik på mindst 740 meter lange tog vil være mulig på det transeuropæiske transportnet (TEN-T) inden 2030.
- Nu skal vi i Sverige handle, siger Michel Gabrielsson.
- Længere tog kan øge udnyttelsen af banekapaciteten, hvilket er især vigtigt i betragtning af hvor overfyldt sporene er. Det kan også bidrage til øget punktlighed, både for passager- og godstrafik. /Smir