23948sdkhjf

Dachser er tilfreds med årets resultat

Logistikudbyderen oplevede kun et begrænset fald i omsætningen i 2020 trods coronakrisen.

Dachser kan se tilbage på et veloverstået 2020, hvor den samlede nettoomsætning landede på 5,61 mia. euro, et beskedent fald på 0,9 procent i forhold til året før.

- Vi har indfriet vores løfte om at være et stabilt holdepunkt under coronakrisen, udtaler Dachsers administrerende direktør, Burkhard Eling.

- Den enorme opmuntring fra vores kunder og samarbejdspartnere har været en stor kilde til motivation for os. Vi skylder vores medarbejdere og alle dem, der kører for Dachser, en særlig tak, for det var dem, der sikrede, at sidste år blev så stor en succes. På trods af det ekstra besvær som følge af coronaen ydede de bemærkelsesværdige præstationer og løftede det ansvar, det altid medfører at have systemisk relevans.

Forsyningskæder

Dachser holdt sine kunders globale forsyningskæder i gang uden afbrydelse og udviklede fleksible løsninger på kapacitetsflaskehalse, især inden for interkontinentale fragttjenester. Samtidig ydede virksomheden den bedst mulige beskyttelse af sine medarbejderes helbred og støttede sine mangeårige servicepartnere i Europa.

I modsætning til faldet på 2,2 procent i forretningsområdet Road Logistics oplevede forretningsområdet Air & Sea Logistics en vækst på 5,2 procent. Dette forretningsområde nød godt af at have sin egen chartrede luftfragtkapacitet samt af høje fragtrater for interkontinental transport. På koncernniveau faldt antallet af forsendelser med 2,5 procent til 78,6 millioner, mens tonnagen faldt med 2,9 procent til 39,8 millioner tons.

- Efter et solidt første kvartal medførte nedlukningerne i mange europæiske lande i nogle tilfælde drastiske fald i mængden af vejtransport," fortsætter Dachsers CEO, Burkhard Eling. "I juni var der imidlertid sket en klar forbedring, idet mængderne mere eller mindre konsekvent forblev over 2019-niveauet. Vores forretningsmodel har bevist, at den kan modstå kriser og samtidig har et stærkt vækstpotentiale og en god tilpasningsevne, tilføjer Burkhard Eling.

Forretningsudvikling i detaljer

I 2020 opretholdt Dachsers forretningsområde Road Logistics – som dækker over transport og oplagring af industri- og forbrugsvarer (European Logistics) og fødevarer (Food Logistics) – endnu en gang hele sit vækstmomentum. Men selv ved årets udgang var det umuligt fuldt ud at kompensere for nedgangen i transportmængderne i Europa i april og maj som følge af nedlukningerne, som især ramte European Logistics-forretningsenhederne i Frankrig og på Den Iberiske Halvø hårdt. Det havde den konsekvens, at den konsoliderede nettoomsætning inden for forretningsområdet Road Logistics faldt med 2,2 procent til ca. 4,5 mia. euro.

Mens divisionen European Logistics oplevede et fald på 3,2 procent til 3,52 mia. euro, øgede Dachser Food Logistics sin omsætning til 982 mio. euro, en stigning på 1,9 procent. Denne division har oplevet et relativt turbulent 2020, der på den ene side var præget af panikkøb i supermarkeder og på den anden side af gentagne lukninger i hotel-, restaurations- og eventindustrien i Tyskland. Ikke desto mindre lykkedes det divisionen at indhente faldet i forsendelser i disse sektorer ved at tiltrække nye kunder og sikre sig større omsætning fra fødevarebutikker. I årets løb øgede Dachser Food Logistics den transporterede tonnage med 1,6 procent.

Omsætningen på forretningsområdet Air & Sea Logistics nød godt af manglen på sø- og luftfragtkapacitet og den tilsvarende stigning i fragtraterne i hele 2020. Forretningsområdet blev holdt oppe af sine aktiviteter i Asien og øgede sin omsætning med 5,2 procent til i alt 1,2 mia. euro.

- Vi reagerede hurtigt på flaskehalsene inden for luftfragt ved at udvide vores egen kapacitet med chartrede fly, i første omgang til medicinsk udstyr og senere også til at transportere andre varer til vores kunder. Samlet set gjorde vi brug af omkring 150 charterflyvninger mellem Europa, Asien og USA i løbet af 2020, fortæller Burkhard Eling.

- Situationen var ikke bedre inden for søfragt, som var præget af knap kapacitet og akut mangel på tomme containere, hvilket resulterede i et ustabilt marked og skyhøje fragtrater. Især LCL-ruterne, kendt som "havstykgods", nød godt af denne udvikling. "I betragtning af det store potentiale, vi mener, denne premium-service rummer, sigter vi mod yderligere at forbedre hyppigheden, kapaciteten og kvaliteten af vores LCL-ruter og gå videre med at integrere dem fuldstændig med vores europæiske stykgodsnetværk,"fortsætter Burkhard Eling.

Blev siddende i førersædet

Burkhard Eling understreger, at Dachser nægtede at lade coronakrisen diktere, hvordan virksomheden skulle agere. Dette gælder både generationsskiftet i direktionen — som blev planlagt i 2020 og gennemført den 1. januar 2021 — og investeringsplanlægningen.

- Sidste år investerede vi 142,6 mio. euro i vores globale logistiknetværk. I år øremærker vi omkring 190 mio. euro til at skabe yderligere kapacitet for kontraktlogistik og gå videre med digitaliseringsprocesser og forretningsmodeller.

Den nyoprettede administrative enhed IT & Development under ledelse af Chief Development Officer Stefan Hohm vil spille en fremtrædende rolle i dette arbejde.

Ifølge Burkhard Eling giver den høje egenkapitalprocent på 61,6 procent og aktionærernes tydelige troskab over for det familieejede selskab Dachser den stabilitet, virksomheden behøver for at kunne fortsætte sin gennemprøvede vækstpolitik ved at trække på egne ressourcer. Desuden har coronakrisen styrket Dachsers engagement i uddannelse, især for chauffører og logistikmedarbejdere, hvilket er et område, som er dybt forankret i virksomhedskulturen. I 2020 startede 625 nye praktikanter og elever på dobbeltgradsprogrammer i 2020 deres karriere hos Dachser i Tyskland på trods af de begrænsninger, coronakrisen medførte.

- Vores mål er at bevare virksomhedens styrker og samtidig øge dens smidighed. Med andre ord fremskynder vi integrationen af vores netværk og indførelsen af digitale teknologier inden for områder som maskinlæring og lokalisering af veksellad. Vi vil også optrappe vores indsats for bæredygtighed og klimabeskyttelse, påpeger Burkhard Eling.

- I løbet af de næste to år har vi til hensigt at starte med at udvide de områder, hvor vi tilbyder Dachser Emissions-Free Delivery, til mindst 11 europæiske byer, samtidig med at vi tager flere elektriske lastbiler og el-ladcykler i brug. Derudover støtter vi som medlem af den tyske brint- og brændselscelleteforening aktivt forskning i og test af lastbiler drevet af brintbrændselsceller.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141