Robot på job ved Langelandsbroen
Arbejdsmiljøet får et løft under den store renovering af Langelandsbroen, hvor entreprenøren har sat en robot i gang med at hugge gammelt beton op.
Betonfagene i Langelandsbroen skal forstærkes for at holde broen sund og stærk i mange år frem. Derfor er Vejdirektoratet i gang med et større renoveringsarbejde, som for en stor dels vedkommende foregår inde i broens konstruktion (brodrageren).
En del af arbejdet består i at hugge den gamle beton væk lokalt, hvor der skal laves forankringsblokke af ny beton. Det sker normalt ved at bruge en elhammer, men det kan være meget opslidende for mandskabet.
Derfor har entreprenøren Aarsleff Rail A/S taget en nedbrydningsrobot i brug ved arbejdet med at hugge gammel beton op, fortæller formand Bjarke Morell.
- Vores vigtigste ressource er vores medarbejdere. Uden dem får vi ikke udrettet det, vi skal, så da medarbejderne efter et par dages huggearbejde udtrykte bekymring for, om de kunne gennemføre det store huggearbejde med en elhammer, besluttede vi at lade en robot gøre den hårde del af arbejdet, siger han.
Og der er nok at tage fat på for robotten. Den skal i alt hugge otte centimeter ned i 144 felter med en bredde på 50 cm og en længde på 135 cm.
Særligt fokus på arbejdsmiljøet
Vejdirektoratets projektleder Dorthe Hvid er meget tilfreds med robotløsningen.
- Vi har et helt særligt fokus på arbejdsmiljøet i forbindelse med renoveringen af Langelandsbroen, netop fordi arbejdsforholdene inde i broen er så trange, som de er. Og det har entreprenøren virkelig taget til sig. Så den her løsning med at lade en robot klare det monotone, trælse og opslidende arbejde med at hugge beton, er virkelig en gevinst for arbejdsmiljøet, siger hun.
Arbejdet med broen indebærer en forspænding af broens betonfag, og i alt er der 19 fag, som skal forstærkes.
Arbejdet står på i perioden oktober 2020 - maj 2022. /anga.