Mere end 100 kilometer klimavenlig asfalt i år
Udlægningen af den klimavenlige asfalt sker på strækninger af motorveje og hovedlandeveje over hele landet.
Udlægningen sker i forlængelse af Vejdirektoratets løbende vedligeholdelse af statsvejnettet. At der anvendes klimavenlig asfalt, skyldes regeringens beslutning om, at al ny asfalt på det overordnede vejnet som udgangspunkt skal være klimavenlig.
- Det er vigtigt, at vores veje og vores vejtrafik bliver langt mere klimavenlig, end det er tilfældet i dag. Det er derfor en rigtig god og positiv nyhed, at Vejdirektoratet kan lægge mere end 100 kilometer klimavenlig asfalt på statsvejene over hele landet i løbet af i år. Det vil komme bilisterne til gavn, for det betyder, de vil skulle bruge mindre brændstof, når de kører på de klimavenlige veje – og det vil dermed også komme vores miljø og samfund til gavn, at vi på den måde kan reducere vores CO2-udledning. Så det er bestemt noget, der vil bidrage til at gøre vores vejtransport endnu grønnere, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Glattere overflade
Den klimavenlige asfalt er den eneste af sin type i hele verden, og den kan have stor betydning for bestræbelserne for at gøre noget ved CO2-udledningen fra vejene.
Det skyldes, at klimavenligt asfalt har en glattere overflade og skaber mindre rullemodstand. Det reducerer bilernes brændstof og reducerer CO2. Den mindre rullemodstand har ingen betydning for trafiksikkerheden.
- Der er tale om en asfalttype, der skaber mindre CO2-udledning end de asfalttyper, vi tidligere har anvendt, fortæller Gert Ahé, der er områdechef i Vejdirektoratet.
- Således viser vores beregninger, at biler og lastbiler bruger cirka 1,2 procent mindre brændstof, når der kører på veje med klimavenlig asfalt. Det lyder måske ikke af meget – men det bliver en rigtig stor CO2-besparelse, når der på et normalt år køres 26 milliarder kilometer på vores motorveje og hovedlandeveje.
Derudover viser de foreløbige resultater, at den klimavenlige asfalt også har en positiv effekt i forhold til at reducere støjen fra vejtrafikken. Det er dog endnu for tidligt at se, hvor stor støjreduktionen vil være på længere sigt, eftersom der er tale om et nyt produkt.
Den klimavenlige asfalt er et nyt, specialblandet produkt, som er udviklet siden 2011 i samarbejde mellem Vejdirektoratet, forskere fra universitetsverdenen samt fra industrien. /Smir
FAKTA
Disse strækninger får klimavenlig asfalt i 2021:
- E45 Nordjyske Motorvej lige syd for Limfjordstunnellen, 8 km i begge retninger
- E45 Sønderjyske Motorvej i nordgående retning fra Christiansfeld til Esbjergmotorvejen, 16 km
- E20 Vestmotorvejen i østgående retning rundt om Slagelse, 7 km
- M11 Holbækmotorvejen i vestgående retning fra Kr. Sonnerup til Kalundborgmotorvejen, 5 km
- E20 Fynske Motorvej fra Odense V til Årup, 12 km i begge retninger
- E20 Køge Bugt Motorvejen i østgående retning fra Greve til Hundige, 3 km
- M14 ved Espergærde, 4 km i begge retninger
- M50 ved Herslev, 5 km i nordgående retning
- Hovedlandevej 609 syd for Nr. Aaby, 8 km
- Hovedlandevej 427 ved Thisted, 5 km
- Hovedlandevej 411 ved Sønderup, 3 km
- M11 ved Højby, 4 km
- M80 ved Hjallerup, 4 km
- Hovedlandevej 104 ved Hillerød, 7 km