- Hvor er dækkene i storstilet plan?
Mindre støj, større trafiksikkerhed, bedre mobilitet og grøn transport er en del af pejlemærkerne i regeringens nye infrastrukturplan for Danmark. Områder, som køretøjernes dæk er en del af, men som ikke er ikke nævnt med ét eneste ord, har Dækbranchen Danmark læst sig frem til.
- Dæk har også indflydelse på trafikstøjen, og det undrer os, at der ikke tages højde for dette i regeringens udspil, eksempelvis ved en forbruger-oplysningskampagne. Støjskærme og klimavenlig asfalt kan ikke gøre det alene, da kontakten mellem vej og køretøj jo skabes af dækket, og her kan bilisten træffe et aktivt valg ved køb af støjsvagere dæk, og værktøjet findes allerede. Eksempelvis er andelen af mest støjende sommerdæk på dæklabel.dk faldet med 78,4 procent siden 2013, siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark.
Ligeledes kan brugen af regummierede dæk i bus- og transportsektoren medvirke til kraftig reduktion af CO2-udledning, da produktionen af disse dæk er mindre ressourcekrævende end nye dæk. Alene ved ændret forbrugeradfærd er der et samlet potentiale for 10.764.000 kg CO2-besparelse per år frem mod 2030, lyder det fra Dækbranchen Danmark.
- For mere end et år siden har Dækbranchen Danmark fremlagt konkrete forslag til både transportministeren, Færdselsstyrelsen og Klimarådet til, hvordan dæk kunne bidrage til nedsættelse af trafikstøj, brændstofforbrug og reduktion af CO2, så derfor er jeg da noget skuffet over, at dæk eller de redskaber, som vi kan tilbyde, ikke er nævnt med ét eneste ord i regeringens nye plan. Men vi fortsætter naturligvis med at presse på, siger Volker Nitz. /anga.