Er el-lastbiler en konkurrencedygtig løsning?
Kan eldrift blive en konkurrencedygtig løsning for vognmanden?
Det forsøger DTL Danske Vognmænd og Dansk Elbil Alliance at komme nærmere et svar på, når organisationerne 27. april står bag webinaret ’Lastbil på el’.
På webinaret sættes fokus på el-lastbiler, deres fordele og ulemper samt perspektiverne for godstransport på el.
Nogle af de store lastvognsproducenter er inviteret til at præsentere de nuværende el-lastbiler og dem, der er på vej. Blandt oplægsholderne er Mikael Voigt – marketing og emobility launch manager hos Mercedes-Benz, Anton Freiesleben – salgsdirektør hos Scania, samt Claus Jensen – produktchef hos Volvo.
Herefter gives ordet til transportvirksomhederne, der vil give deres bud på overvejelser, visioner og erfaringer med last- og varebiler på el. Her kan man møde Uffe Sonne Pedersen – director warehouse & outbound hos Arla, Kasper Haick Lundsgaard – assistant corporate development hos GLS, samt Torsten Richard Hermansen – forretningsudviklingsdirektør hos Danske Fragtmænd.
“Danmark har høje ambitioner om grøn omstilling, og transportbranchen er i skudlinjen. Vognmændene er udfordret af, at der ikke er noget klart svar på, hvad der er den rette vej for transportbranchens omstilling til mere grøn transport og mindre brug af fossil diesel. Branchen er præget af intens konkurrence, og alternativerne til diesel er dyre. Derfor er branchen bekymret for, om omstilling til mere grøn transport vil svække vognmandens konkurrenceevne i forhold til diesel og konkurrenterne i udlandet”, lyder det fra arrangørerne, der fortsætter:
”Spørgsmålet er, om el kan blive en væsentlig del af omstillingen, og om el-lastbiler kan blive et konkurrencedygtigt alternativ. Alle de store lastvognsproducenter er begyndt at markedsføre el lastbiler og nye modeller med større trækkraft og længere rækkevidde er på vej. Men dur el-lastbiler til andet end til korte og forudsigelige distributionsture med lette varer, eller vil el-lastbiler også give mening for tung transport, lange ture og specialkøretøjer? Det og meget andet vil vi prøve at få svar på, når vi sætter fokus på, om el-lastbiler bliver en konkurrencedygtig løsning for vognmanden”. /anga.