23948sdkhjf

Alstom skal levere fremtidens tog

Elektrificeringen af danske passagertog rykker tættere på med valg af fransk togproducent.

Det bliver franske Alstom, som skal levere de nye elektriske tog, der vil fuldende DSB’s arbejde med omstilling fra dieseltog til elektriske tog i Danmark frem mod 2030. Det er klart, efter et bredt politisk flertal netop har tilsluttet sig DSB’s beslutning om valget af Alstom som leverandør.

Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

100 togsæt

Franske Alstom skal skal levere de tog, som danskerne i fremtiden skal køre med i landdelstrafikken og en stor del af regionaltrafikken på den statslige jernbane. Indkøbet indebærer i første omgang et køb af 100 nye togsæt, som skal leveres fra slutningen af 2024 og frem mod 2030.

Forligskredsen bag den politiske aftale om indkøb af nye el-tog (regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Alternativet, Venstre, Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti) har på et møde mandag tilsluttet sig DSB’s beslutning om valg af leverandør til det store indkøb af nye el-tog.

De nye el-tog skal erstatte de nuværende, aldrende IC3, IR4 og IC4-tog. De bliver dermed rygraden i landdelstrafikken, som binder Øst- og Vestdanmark sammen – ligesom de vil blive indsat i driften i dele af den regionale togtrafik.

Den 1. februar 2018 besluttede et bredt politisk flertal af Socialdemokratiet, Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Alternativet at igangsætte udbudsprocessen for indkøbet af nye el-tog.

Indkøbet af nye el-tog er tredje element i indkøbsprogrammet Fremtidens Tog. Der er forinden dette indkøb investeret i nye el-lokomotiver og nye vogne.  /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125