23948sdkhjf

Chaufførmangel forværres

Vognmændene har svært ved at finde chauffører.

Transportvirksomhederne har svært eller umuligt ved at finde de chauffører, de skal bruge, viser en undersøgelse blandt ATL’s medlemmer.

- Det viser, at branchen står over for store udfordringer med at skaffe arbejdskraft, siger ATL’s direktør Lars William Wesch.

”Vi har prøvet alt”. Sådan lyder det lettere opgivende fra en vognmand, der har deltaget i ATL’s undersøgelse.

Cirka halvdelen af virksomhederne, der har deltaget i undersøgelsen, har været i gang med at rekruttere en eller flere chauffører inden for de seneste tre måneder.

9,4 procent svarer, at det er umuligt at ansætte de chauffører, de skal bruge. 86,8 procent svarer, at det er svært. 96 procent af virksomhederne, der har forsøgt at rekruttere chauffører inden for de seneste måneder, oplever altså, at det er udfordrende at finde kvalificerede medarbejdere.

- Det er et voldsomt højt tal, og det er desværre et udtryk for, at udfordringen med at skaffe arbejdskraft er meget reel, siger Lars William Wesch.

Presset arbejdsmarked

Adm. direktør Anders Mikael Christensen fra Skive Køletransport kan nikke genkendende til udfordringerne med at skaffe arbejdskraft.

- Vi har i lang tid kørt på fuld styrke og med gode vækstrater. Samtidig oplever vi , at det er blevet betydeligt vanskeligere at finde egnede chauffører. Vores oplevelse er, at arbejdsmarkedet på chaufførområdet er presset i øjeblikket og ikke kun hos os. Der er mange steder kamp om at rekruttere de gode chauffører, siger Anders Mikael Christensen.

Det har længe været kendt, at transportbranchen står foran nogle svære år, fordi en stor del af chaufførerne er over 60 år og dermed på vej på pension. Samtidig har de fleste virksomheder haft travlt i en længere periode.

- Helt generelt går det godt i branchen, og optimismen er stor, selvom vi er midt i en sundhedskrise. Men det kan tage toppen af væksten og give de enkelte virksomheder store udfordringer, hvis ikke de kan skaffe chauffører, siger Lars William Wesch.

- Vi skal blive endnu bedre til at hente folk ind fra andre brancher, som har lyst til at arbejde i transportbranchen. Og så skal vi selvfølgelig fortsætte indsatsen for at tiltrække de unge til faget, siger han.

På det seneste er antallet af uddannelsesaftaler med unge lærlinge steget. Det kan være et tegn på, at virksomhederne vælger selv at uddanne, når de ikke kan ansætte.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078