Ny plan for fremtidens danske infrastruktur
En tredje forbindelse over Limfjorden, tunnelforbindelse til Aarhus Havn og motorvej hele vejen til Kalundborg er blot nogen af de projekter, som regeringen vil præsentere i dag torsdag på et pressemøde kl.11. Det sker hos Novo Nordisk i netop Kalundborg, hvor en fuldførelse af opkoblingen til motorvejsnettet har stået på ønskesedlen længe.
Regeringens oplæg til udbygning af infrastrukturen – der nu skal til forhandling med de øvrige partier i Folketinget – består ifølge flere medier delsvist af genbrug fra den infrastrukturplan, som den foregående regering forhandlede på plads med Dansk Folkeparti for godt to år siden. Det blev dog aldrig vedtaget i Folketinget på grund af valget og regeringsskiftet i 2919.
Tre ministre
Det bliver finansminister Nicolai Wammen, der præsenterer regeringens nye plan for investeringer i dansk infrastruktur. Foruden finansministeren deltager transportminister Benny Engelbrecht samt indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek i pressemødet.
Her er nogen af de infrastrukturprojekter, som regeringen ifølge flere medier vil offentliggøre i dag.
- En tredje 4-sporet motorvejsforbindelse vest om Aalborg, der skal forbinde den nordjyske motorvej E-39 med E-45. (anslået pris 7 mia. kroner)
- En tunnel forbindelse fra Aarhus Havn og ud til E-45motorvejen (anslået pris 2,7 mia.kroner).
- Opgradering af rute 26 mellem Aarhus og Viborg (1,4 mia. kroner).
- Udvidelse af Hillerød-motorvejen (mere end 1,3 mia. kroner.
- Fuldførelse af motorvejsstrækningen til Kalundborg ( 30 kilometer til en anslået pris på 1,9 mia. kroner.
- Den fynske motorvej skal udvides til seks spor på strækningen mellem Odense V og Nørre Aaby (anslået 1,1 mia. kroner).
- Udvidelse af E45 (pris ukendt.
Flere partier i regeringens parlamentariske grundlag har allerede udtrykt skepsis over for planerne om udbygning af infrastrukturen, fordi de mener det vil medføre øget klimabelastning og dermed undergrave regeringens erklærede mål om en reduktion af CO2-udledningen med 70 procent i 2030.