23948sdkhjf

Ny DAF til Helsingør-vognmand

Durafour bryder med 43 års svensk dominans.

Der gik under tre uger, fra vognmandsfirmaet Durafour i Helsingør besluttede sig for at investere i en ny DAF fra Nyscan Trucks, til den var klar til levering i firmafarver på hjemmeadressen. Dermed var 43 års svensk dominans brudt, idet virksomheden lige siden etableringen i 1978 kun havde kørt med et af de svenske lastbilmærker.

- Der er to grunde til, at vi har fået vores første DAF, siger vognmand Nicolai Durafour.

- For det første havde Nyscan Trucks den helt rigtige demobil til vores behov stående klar til levering efter en gang maling hos Laugesen Autolakeri i Ringsted. For det andet var vi blevet varmt anbefalet at prøve en DAF af en god kollega i vognmandsbranchen, som selv har haft rigtig gode erfaringer med det hollandske mærke, fortæller han.

Den nye DAF XF530 har typebetegnelsen 8x4*4 FAW, hvilket betyder 4-akslet med tandembogie og hydraulisk styret bogieaksel bag tandemakslerne. Den er opbygget med et kraftig JOAB EcoDrive kroghejs med 24 tons ophaler- og tipkapacitet for krog-containere på op til 7,5 meter. Bagerst sørger et Rockinger-træktøj for, at bilen dagligt kan få følgeskab af en 3-akslet overføringshænger - begge lastet med hver deres 40 m3-container.

Transport af containere

Og transport af containerlad med mange typer forskelligt indhold er netop, hvad Vognmand Durafour er specialist i. Virksomheden udfører blandt andet traditionel entreprenørkørsel med sand, grus og sten over store dele af Sjælland samt tømning af containere fra kommunale genbrugspladser lokalt i Helsingør og Nordsjælland. Det sker med en vognpark på fem nyere lastbiler, der alle er udrustet med hejselad, heraf to desuden med kran. Ud over sine fem egne biler beskæftiger Vognmand Durafour også et sted mellem tre og seks indlejede biler afhængig af sæsonen.

- Det er ikke kun Vognmand Durafour, der har skiftet fra svensk til hollandsk. Det har vores chauffør Danny Madsen jo også, og han er normalt en rigtig Scania V8-fan. Derfor var jeg også spændt på at se, hvordan det ville gå at sætte ham bag rattet i den nye DAF, men det er gået over al forventning. Han er blevet helt pjattet med sin nye bil, fastslår Nicolai Durafour.

Med til historien hører også, at Danny Madsen faktisk bor i Køge og har masser af kørselsopgaver i hele det storkøbenhavnske område. Dermed skal der ikke køres lige så mange kilometer til service hos Nyscan Trucks, som afstanden fra Helsingør til Køge kunne antyde. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11