23948sdkhjf

Tak til chaufførerne

ATL, DTL-Arbejdsgiver og 3F Transport hylder dem, der holder Danmark kørende gennem Corona-krisen.

Transportbranchen har det seneste år holdt hjulene i gang og hjulpet Danmark gennem krisen. Nu bliver chaufførerne og branchen takket for indsatsen.

Corona-krisen har vist, at transportbranchen er central for det danske samfund. Da Danmark lukkede ned, sørgede godschaufførerne og deres øvrige kollegaer i branchen for, at der stadig kom varer i butikkerne, materialer til byggepladsen og medicin til hospitalerne osv. Og da vaccinen endelig kom, var det også godschaufførerne, der bragte den det sidste stykke frem til danskerne.

Det har dog også været en hård tid for chaufførerne. Nogle har haft rygende travlt, mens andre har mærket den usikkerhed, som krisen generelt har ført med sig. Men samlet set har transportbranchen bidraget afgørende til at holde Danmark kørende – og det bliver chaufførerne nu takket for.

Rekruttering

Skulderklappet til chaufførerne falder i forbindelse med en rekrutteringskampagne, som fagforbundent 3F Transport og arbejdsgiverforeningerne ATL og DTL-arbejdsgiver står bag.

Det sker via små klip med chauffører på arbejde rundt i landet – og gennem hele krisen – får medarbejderne et fortjent klap på skulderen, mens branchens betydning under Corona samtidig bliver tydeliggjort. Det skal være med til at øge søgningen til godstransporten, hvilket er Job i Transport-kampagnens overordnede mål.

Der er generelt stor interesse for at være med til at anerkende chaufførernes store arbejde og betydning i en krisetid. En lignende ”tak-film” omkring nytår er blevet set af mere end 390.000 personer og delt næsten 500 gange – både af chauffører og personer uden for branchen.

Om Job i Transport-kampagnen

I regi af Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Uddannelses- og Udviklingsfond er 3F og arbejdsgiverorganisationerne ATL og DTL-A gået sammen om kampagnen "Job i transport", der skal forbedre lastbilchaufførernes image og tiltrække flere til branchen.

Kampagnen blev lanceret i august 2015 og er bl.a. synlig på sociale medier og på kampagnehjemmesiden www.jobitransport.dk. Siden kampagnens lancering har der været en markant stigning i tiltangen til vejgodstransportuddannelsen. I 2020 fik uddannelsen det højeste antal ansøgere i ni år trods krisen.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.106