23948sdkhjf

Nye MAN lanceres i Danmark

Introduktionskaravane planlagt i april.

Det er lidt over et år siden at ”MAN New Truck Generation” blev lanceret i Spanien. Den første ud af fire nye lastbiler, MAN TGX, er nu godt integreret på det danske marked. Nu kommer turen så til MAN’s distributionslastbiler MAN TGL og TGM.

I Danmark er der planlagt en introduktionskaravane, rettet imod distributionskunderne, hvor også MAN’s varebil MAN TGE, vil være en del af karavanen. Starten i Danmark finder sted til april.

Omfattende distributionsprogram

Det er et omfattende distributionsprogram, der nu lanceres på det skandinaviske marked. TGL-serien dækker totalvægte fra 7,5 til 12 tons og TGM varierer fra 12 til 26 tons.

TGL- og TGM-serien er udstyret med D08-motorserien, der har firecylindrede varianter på 4,6 liter og sekscylindrede varianter på 6,9 liter. Motorkraft varierer fra 160 til 320 hk.

De to lastbilserier deler langt størstedelen af førerhusprogrammet. De to lange førerhusvarianter, TN med normalt højt tag og TM med mellemhøjt tag, er fælles for begge modeller. Når det kommer til korte førerhuse, har TGL og TGM det meget kompakte, men alligevel rummelige CC førerhus. TGL og TGM kan også leveres med et dobbeltkabine førerhus med op til syv pladser.

Automatgearet MAN TipMatic, er ofte efterspurgt på det danske marked. Systemet fås i seks og 12 gear. Det er også muligt at levere manuel gearkasse, der afhængigt af køretøjsserien har seks, ni eller 16 gear.

Komfort og sikkerhed

Forholdet mellem de forskellige køretøjsserier er endnu større end før. Dette betyder, at en stor del af nyhederne, der blev lanceret med TGX, nu også findes i MAN TGL og TGM. Man bemærker dette, selv inden man træder op i førerhuset. I døren i chaufførsiden finder man MAN EasyControl-kontrolpanelet, hvor chaufføren let kan tænde for blinklys, lukke vinduer og soltag, låse passagerdøren og aktivere bagliften eller en anden valgt funktion uden at skulle gå ind i bilen. Den trappelignende indgang giver også nem og sikker adgang gennem en rummelig dør med en åbningsvinkel på næsten 90 grader. På pladsen bag rattet oplever chaufføren et udvalg af justeringsmuligheder for både sæde og rat, og det er således let at finde en god og ergonomisk kørestilling.

For at gøre distributionskørsel lettere og frem for alt sikrere i tung bytrafik, kan bilerne udstyres med VAS (Video Turning System), Bird View (360 graders udsyn rundt om køretøjet) og en radarbaseret drejeassistent. Sidstnævnte er tilgængelig for TGX nu, men vil også blive lanceret i TGM og TGL senere.

Digitale tjenester

Ligesom TGX er TGL og TGM forberedt for en bred vifte af digitale tjenester, MAN DigitalServices, idet RIO Box-tilslutningsenheden er standard i hele den nye MAN modelserie. Nogle basistjenester er gratis at bruge, mens andre betales i form af en mindre tillægspris. Via systemet kan man nemt planlægge serviceopfølgning, downloade førerdata og styre flådestyring. Chaufføren har adgang til systemer, der er relevante for ham eller hende ved hjælp af en app på mobiltelefonen. Ved hjælp af appen kan føreren let foretage en digital kontrol inden kørsel, få brugerinstruktioner og information om køretøjet og kommunikere med MAN-værkstederne på en enkel måde. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.147