Holder hjulene i gang – selv i krisetider
En pandemi i febuar 2020 på døren til Danmark og truer med nedlukning af samfundet. Et år senere står det klart, at tidlige tiltag og restriktioner er nøglen til at komme godt igennem krisen med medarbejdere og forretning i behold. Vi stiller skarpt på de mennesker, der er med til at holde hjulene i gang.
Sådan indleder Dachser Denmark en pressemeddelelse om logistikkoncernens danske afdeling virke under pandemien.
I februar blev de første danskere testet positive med coronavirus, og fra den ene dag til den anden skulle vi passe på med at kramme vores nærmeste. Det var en omvæltning for hele verdenssamfundet – og især for de mange personer, der varetager kritiske funktioner. Selvom landet i øvrigt lukkede ned, var der mange der fortsat skulle møde fysisk ind på arbejde for at holde hjulene i gang.
Sårbar terminal
En af dem er Mark Wolter, den 30-årige Transit Terminal Operations Manager hos DACHSER Denmark i Hvidovre. Han har blandt andet ansvaret for, at kundernes gods kommer frem som planlagt, selv i krisetider, og at alle medarbejdere på terminalen i Hvidovre føler sig trygge ved at gå på arbejde.
- Den første restriktion, vi indførte, var adskillelsen mellem kontor og terminal. Terminalen er ekstremt sårbar, i og med at ingen kan håndtere godset hjemmefra, fortæller Mark Wolter.
I dette tilfælde betød det, at omklædningsrummet i Hvidovrefilialen flyttede ud af kontorbygningen og over i et lokale på terminalen med mulighed for at låse døren, alle medarbejdere fik sin egen plastickasse til skiftetøj, hver sin spritflaske og desinficerende servietter, så de kunne spritte af efter brug af alt fra truck til kuglepenne.
Kommunikation afgørende
Den slags tiltag lyder overvældende, men det er, hvad der skulle til, for at alle fortsat kunne føle sig trygge ved at gå på arbejde. Noget af det vigtigste i krisetider har for Mark Wolter været at sørge for, at alle har følt sig velinformerede. Hans dør er altid åben, og han har svaret på alle spørgsmål, der måtte opstå – også selvom svarene indimellem ikke var helt, som medarbejderne havde håbet.
- Kommunikationen har været det vigtigste: Hvad sker der og hvorfor? Vi har holdt et højt informationsniveau og har sørget for, at alle ved, hvorfor vi har indført tiltagene. Alle skal kunne føle sig trygge ved at komme på arbejde, fortæller Mark Wolter.
For ham har det været vigtigt, at tiltagene har virket logiske. I og med, at de har fulgt den generelle udvikling i samfundet og i hovedstadsområdet, er de blevet opfattet som naturlige, og medarbejderne har generelt taget godt imod dem.
- Vi har sørget for at stille alle remedier til rådighed – blandt andet er der monteret spritdispensere ved alle indgange, og alle medarbejdere er blevet forsynet med mundbind og visirer. Alle chauffører, der besøger terminalen, skal også benytte mundbind eller visir, og der skal holdes afstand.
Når tingene spidser til
I de spidsbelastede perioder har Mark også selv været nødt til at tage plads bag rat og styrepult i trucken og læsse nogle lastbiler. Det kræver, at man er parat til at tage nogle lange dage og ”få støvet sine skills af, som Mark siger.
- Den største udfordring har faktisk været opdelingen og afstanden: At vi ikke har kunnet have den daglige omgang med speditørerne og omvendt, fortæller Wolter, der uden tvivl er typen, der sætter pris på at mødes ansigt til ansigt frem for at snakke i telefon eller distribuere e-mails.
- Jeg er så stolt af mine kollegaer. De er troppet op hver dag og har løftet opgaven ikke bare som individer, men som et hold. /Smir