Koster besætningsskiftekrisen liv?
Den globale corona-pandemi er som bekendt gået hårdt ud over søfarende, der i et meget stor antal har haft mere end svært ved at gennemføre de planlagte besætningsskifter.
Selv om mange af de skrappe myndighedskrav, der blev indført i første halvdel af 2020, for at begrænse smittespredningen i nogen grad er blevet lempet, så er der stadig en stor andel af verdens søfarende, der skal gennem karantæne ophold, der kan vare uger. Andre har simpelthen ikke mulighed for at gå fra borde, fordi myndighederne ikke vil tillade de går i land.
Ifølge Lloyd’s List frygter søfartsmyndighederne i Australien nu, at et stigende ”strandede” søfolk begår selvmord.
Australian Maritime Safety Authority (AMSA) har dog ikke tal, der underbygger frygten. Men da der ikke er nogen koordineret registrering af sådanne dødsfald, er der ingen, der ved om problemet er stigende.
Derfor ønsker AMSA at, den internationale Maritim Labour Convention, bliver udvidet, så det bliver et krav at ”mand-over-bord” og selvmordsforsøg skal rapporteres til ILO – den internationale arbejdstager organisation.
Det er allerede et krav, at rederierne rapporterer om dødsfald – men der er ingen krav om, at dødsårsagen angives som medicinske, naturlige årsager, mand over bord eller selvmord.