23948sdkhjf

DHL tilbyder grøn skibstransport uden merpris

Logistikgigant gør CO2-neutralt LCL produkt gratis for kunderne.

Normalt er det forbundet med en meromkostning, når en virksomhed vælger en ikke-klimabelastende form for fragt af deres gods.

Men det gør DHL Global Forwarding nu op med ved at lancere et LCL-produkt (stykgods fragtet på skib), hvor DHL inkluderer merudgiften for containerskibenes brug af bæredygtig bio-fuel i stedet for sort brændstof.

Dermed kan kunder hos DHL hejse det grønne og miljøvenlige flag over for deres slutkunder – og for klimaet.

Det skriver DHK Global Forwarding i en pressemeddelelse.

- Vi skifter sort fossilt brændstof ud med grønt bio-fuel for vores globale LCL-produkt, så der er tale om en reel klimavenlig løsning, som med det samme kan mærkes der, hvor det bruges. Det er ikke blot et spørgsmål om at købe sig til off-setting, som jo stadig er en god model, men om at vi nu går forrest for at øge brugen af den grønne bio-fuel. I al beskedenhed er det en game-changer i branchen i kampen mod klimaforandringerne og jeg er både glad for og stolt af, at DHL har taget stilling, og på denne måde går forrest, siger Jesper Appel, ansvarlig for salg og marketing i DHL Global Forwarding.

Gøre tingene anderledes

Marineindustrien brænder nogle af de mest forurenende brændstoffer af overhovedet, og ifølge DHL Global Forwardings GoGreen Team sker væksten i CO2-udledning netop her. Hvis marineindustrien var et land, ville det svare til en top-placering som et af de mest CO2-udledende lande i verden. Derfor er der i den grad behov for at gøre tingene anderledes, og med det seneste skridt indtager det verdensomspændende logistikfirma nu en førende rolle i forhold til at sikre en mere klimavenlig fragt af LCL-forsendelser ad søvejen.

- Nu gør vi det nemt for virksomhederne at vælge CO2-neutral fragt af deres LCL-forsendelser, så de også i deres globale forsyningskæde kan have ren og grøn samvittighed. Det vil især være vigtigt for de virksomheder, der selv arbejder aktivt på at nedbringe deres klimaaftryk og som får færdigvarer og halvfabrikata leveret med skib. Med vores nye tiltag, kan virksomhederne reducere deres klimamæssige fodaftryk, uden at det koster dem noget, siger Jesper Appel.

I praksis fungerer det nye klimatiltag på den måde, at DHL Global Forwarding beregner hvor stor en CO2-udledning, der er ved den fragtmængde, som afskibes. Herefter sørger logistikfirmaet for at betale for forskellen mellem det rederierne skal betale for det sorte brændstof og den grønne bio-fuel. Og væsentligst af alt sikrer DHL sig, at rederierne tanker med det renere alternativ. På grund af den måde fragtmarkedet er indrettet, hvor logistikfirmaerne køber sig til ledig plads på forskellige containerskibe, er der derfor tale om en helhedsbetragtning. Men det ændrer ifølge Jesper Appel ikke på konklusionen.

Grønt brændstof baseret på bio-affald

- Danske virksomheder kan nu vælge at få fragtet deres gods hjem langvejs fra uden at det koster i klimaregnskabet. Det er fuldstændig CO2-neutralt, fordi sort brændstof erstattes 1:1 med ren bio-fuel og omkostningsfrit for kunderne, idet vi dækker prisforskellen op til det dyrere grønne bio-fuel, siger Jesper Appel.

Udover at kunne reducere mængden af CO2, betyder brugen af bio-fuel også en reduktion af svovl, nitrogenoxider og andre partikler. Det klimavenlige brændstof kommer fra forskellige former for bio-affald som er certificeret til brugen og kan bruges direkte i skibene.

- For os er bæredygtige brændstofløsninger nøglen til at ændre brændstofmixet og i sidste ende reducere kulstofemissioner i søtransport. Vi tror på, at når vi nu øger efterspørgslen efter mere af det grønne bio-fuel, vil det skabe en større produktion og dermed også lavere priser, som på sigt kan udkonkurrere det sorte brændstof, siger Jesper Appel.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.144