23948sdkhjf

Is lukker Limfjorden ved Løgstør

Isdannelse i flere fjorde og havne begynder at volde problemer for skibsfarten.

Forsvaret oplyser, at havet er begyndt at fryse til is flere steder i danske farvande. I Limfjorden er isen op til 70 centimeter tyk øst for Løgstør, og derfor er sejlads indstillet indtil videre. Andre fjorde og havne er også ramt.

Det betyder ifølge Forsvaret vanskeligheder for skibstrafikken flere steder.

Forsvaret holder øje med isdannelsen i danske farvande, men ikke længere ansvaret for isbrydning. Søværnet har tidligere rådet over store isbrydere, men de er afhændet.

Havet begynder at fryse til is flere steder, og det betyder vanskeligheder for skibstrafikken.

Slæbebåd indsat i Limfjorden

Forsvarets ismeldinger fra 9. februar lyder således, at der i Limfjorden mellem Nibe og Løgstør er problemer med is. Den er op til 70 cm. tyk, og sejlads er indstillet indtil videre. En slæbebåd er i øjeblikket i gang med at bryde isen.

Også andre steder i Limfjorden er der problemer. For eksempel i Skive Havn, hvor sejlads uden isbryderhjælp kun er muligt for stærkt byggede skibe egnede for sejlads i is og med god maskinkraft.

Problemer ved Randers Havn

Der meldes også om problemer i Randers Fjord og Randers Havn. Her er der meget tæt drivis, som er 10-15 cm. tyk. Sejlads er vanskelig eller farlig for træskibe uden isforhudning.

I fjorden ud for Hadsund er der åben drivis, som er 10 til 15 cm. tyk og former sig i mellemstore isflager. Sejlads er vanskeligt for stålskibe, der er svagt byggede eller har ringe maskinkraft.

Kompakt drivis i Vejle Fjord

I Vejle havn og inderfjord er der kompakt drivis, der er 10-15 cm. tyk og former sig i små isflager. Sejlads uden isbryderhjælp er kun muligt for stærkt byggede skibe egnede for sejlads i is og med god maskinkraft.

Også fra Odense havn og kanal, samt havnene og farvandene ved Præstø, Skælskør og Karrebæksminde ved Næstved meldes der om is.

Skibe skal selv skaffe assistance

I 2012 blev Søværnets isbrydertjeneste nedlagt. Siden har det været skibsfartens eget ansvar at skaffe isbrydningsassistance. Isbrydning i danske farvande er som udgangspunkt underlagt fri konkurrence, og derfor er skibsfarten selv ansvarlig for at indgå aftale om isbrydning og betale for den.

Forsvaret yder dog støtte og vejledning til det, ligesom Forsvaret fortsat har en overvågningsopgave og stiller ismeldinger til rådighed via sin hjemmeside.

Oplysningerne stammer fra en lang række observatører - havne, færger, den civile skibsfart generelt og Søværnets enheder, der hver dag rapporterer til Søværnskommandoen om issituationen. Omkring 240 daglige rapporter fra forskellige områder giver tilsammen et godt billede over issituationen i Danmark.

Dertil har Forsvaret fortsat en særlig rolle i en række såkaldte beredskabsområder. I disse kan Forsvaret rekvirere isbrydning til assistance for skibsfarten, men regningen betales stadig af skibsfarten selv.   /Smir

Link til Forsvarets Ismeldetjeneste

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187