23948sdkhjf

DFDS gik frem på fragt i fjerde kvartal

Forventer omsætningsvækst på 20-25 procent i 2021.

Mens passagertrafikken på færge- og ro-ro-rederiet DFDS A/S stadig lå underdrejet i fjerde kvartal på grund af Corona-pandemien, så trak fragttrafikken i den modsatte retning. Især opbygningen af lagerbeholdningerne i Storbritannien inden Brexit øgede fragtmængderne.

Samtidig kan rederiet melde om et forbedret resultat på ruterne i Middelhavet.

Det fremgår af en selskabsmeddelelse fra rederiet, hvor det også fremgår at forventning til EBITDA i 2021 på DKK 3,0-3,5 mia.

Rederiets ledelse forventer også en lavere finansiel gearing, NIBD/EBITDA, i 2021

4. kvartal 2020

Her nåede EBITDA på niveau med 2019. Fragtindtjening steg DKK 186 mio.  Fri pengestrøm på DKK 444 mio. NIBD/EBITDA sænket til 4,2.

Forventningen til 2021 - inkl. det netop opkøbte HSF Logistics Group, der får virkning fra 1. maj, er som nævnt et EBITDA på DKK 3,0-3,5 mia. Omsætningen forventes at vokse med 20 til 25 procent i forhold til 2020. Rederiet forventer at foretage investeringer for ca. 2,8 milliarder kroner. NIBD/EBITDA sænkes omkring 0,5 ppt

- Forhåbentlig vil vi snart kunne lægge effekterne af Brexit og pandemien bag os, så vi i højere grad kan fokusere på at indfri vores langsigtede vækstambitioner, udtaler Torben Carlsen, CEO i DFDS A/S.

NØGLETAL            
             
  2020 2019   2020 2019  
DKK mio. 4.kvt. 4.kvt. Ændr. % Hele året Hele året Ændr. %
             
Omsætning 3.761 4.008 -6,2 13.971 16.592 -15,8
EBITDA før særlige poster 769 771 -0,2 2.732 3.633 -24,8
EBIT før særlige poster 289 257 12,5 858 1.751 -51,0
Resultat før skat og særlige poster 194 181 7,2 583 1.472 -60,4
Resultat før skat 97 126 -23,4 466 1.371 -66,0

Omsætningen faldt 6% til DKK 3,8 mia. i 4. kvt., og EBITDA før særlige poster på DKK 769 mio. var på niveau med 2019.

Resultatet for fragtfærge- og logistikaktiviteterne knyttet til Storbritannien blev øget af omfattende lageropbygning forud for Brexit. Derudover fortsatte Middelhavsruternes mængder og indtjening med at stige. Det samlede EBITDA for fragtfærge- og logistikaktiviteterne var DKK 186 mio. højere end i 4. kvt. 2019.

Som følge af de stramme rejserestriktioner, der var gældende hele kvartalet, forblev passagermængderne på et lavt niveau i kvartalet. I 4. kvt. var EBITDA for passageraktiviteterne DKK 186 mio. lavere end i 2019. Resultatet omfatter passageraktiviteterne i tre forretningsenheder - Passenger, Channel og Baltic Sea.

Forventning 2021

Ved indgangen til 2021 er der stadig øget usikkerhed på grund af uvished om rejserestriktionernes varighed. De langsigtede effekter af Brexit er heller ikke klare endnu. Købet af HSF Logistics Group forudsætter myndighedernes godkendelse men antages konsolideret fra 1. maj 2021.

På denne baggrund forventes omsætningen at stige med 20-25%, og EBITDA før særlige poster forventes at blive i intervallet DKK 3,0-3,5 mia. (2020: DKK 2,7 mia.).

Forudsætningerne for forventningen er uddybet på side 9 i den engelske udgave af rapporten.  /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095