23948sdkhjf

Stark sætter strøm til København

Distributøren har bestilt landets første e-lastbil med 20 tonmeter kran.

Fremover kører byggecenterkædens Starks lastbiler på emissionsfri el eller miljøvenlig HVO-diesel, når de bringer byggematerialer ud til københavnske håndværkere og byggepladser. Samtidig har byggemarkedskæden, der er Danmarks største distributør af byggematerialer, bestilt landets første elektriske lastbil med 20 tonmeter kran, der kan levere varer helt uden emissioner. Og det er kun begyndelsen; på sigt skal en større del af Starks flåde af lastbiler køre på el.

- Stark arbejder hele tiden på at gøre byggeriet mere bæredygtigt. Her er det oplagt at gøre transporten af tonstunge byggematerialer mere miljøvenlig. Samtidig kan vi imødekomme stigende miljøkrav fra bygherrer som for eksempel Københavns Kommune, der vil gøre deres byggepladser emissionsfrie. På den måde hjælper vi også vores kunder med at leve op til kravene, og det kan blive en klar fordel for håndværkerne, når de skal vinde udbud, siger logistikdirektør i Stark, Jan Breinholt.

Den udmelding glæder Københavns Kommune, der er en af Danmarks største bygherrer.

- Københavns Kommune ønsker at gå forrest, når det gælder om at nedbringe CO2 i byggeriet. Vi har sat en række bæredygtige initiativer i søen, hvor vi blandt andet arbejder henimod at gøre kommunens byggepladser emissionsfrie. Vi er rigtig tilfredse med, at vores samarbejdspartnere og leverandører tager den grønne tråd op, siger Kasper Graa Wulff, chef for Byggeri København i Københavns Kommune.

El-lastbiler til nærdistribution

Mens elektriske personbiler vinder hastigt frem, er der stadig langt mellem de elektriske lastbiler. Og kravet om, at Starks lastbiler skal have en stor kran, der er nødvendig for at læsse materialer af på byggepladser, har vist sig at være en udfordring.

- Der findes meget få elektriske lastbiler med kran, blandt andet fordi en stor kran vejer meget og bruger ekstra strøm. Vores bliver faktisk den første af sin slags i Danmark, når den er færdigbygget og klar til at køre på den anden side af sommerferien, siger Brian Patzlaff, logistikchef og ansvarlig for Starks flåde på flere end 200 lastbiler.

En elektrisk lastbil er cirka tre gange så dyr som en diesel-lastbil og kører omkring 200 km på en opladning. Derfor er elektriske lastbiler bedst egnet til nærdistribution i byerne.

- I en by som København giver elektriske lastbiler rigtig god mening. Her kan vi levere byggematerialer over hele byen uden emissioner og støj. Det er en udvikling, som Stark gerne vil være pionerer for, fordi det er endnu et skridt på vej mod mere bæredygtigt byggeri, siger logistikdirektør Jan Breinholt.

Reducerer CO2 med 90 procent

Samtidig med at STARK har bestilt den første af flere elektriske lastbiler, er byggemarkedskæden gået over til at benytte HVO-diesel i de standard-lastbiler, der benyttes til distribution i indre København.

Brug af HVO-diesel reducerer CO2-udledningen med 90 procent. Samtidig mindskes udslippet af partikler med en tredjedel sammenlignet med traditionel dieselolie.

HVO-diesel kaldes også for 2. generation biodiesel, fordi det er baseret på affald fra eksempelvis slagterier i stedet for afgrøder. HVO-diesel kan benyttes i de fleste dieselmotorer, og det er netop, hvad STARK gør i deres flåde af lastbiler, der betjener København.

- Brug af HVO-diesel er en hurtig og effektiv måde at løse CO2-udfordringen på. Som en stor distributør vil vi gerne være med til at skubbe udviklingen i den rigtige retning, og gerne så hurtigt som muligt. På sigt kommer vi dog til at satse endnu mere på elektriske lastbiler, der er den optimale løsning for miljøet, siger logistikchef Brian Patzlaff. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125