Sætter strøm til medicinaltransporten
Thermo King og Mercedes-Benz har sammen udviklet en fuldelektrisk eSprinter varevogn særligt målrettet medicinalkørsel.
Den nye Mercedes-Benz eSprinter Pharma er udstyret med E-200 elektrisk køleenhed og nyt Li-ion batteri fra Thermo King. Kombineret leverer E-200 og det nyeste Li-ion batteri uafhængig og konstant kapacitet, der sikrer en ubrudt kølekæde, selv når føreren stopper i levering eller holder pause. Dette er især vigtigt for at opretholde kontrolleret og kompromisløs temperatur i bagagerummet - et kritisk element for at sikre kvaliteten, integriteten og effektiviteten af transporterede lægemidler og medicin.
Eneko Fernandez, leder af produktstyring hos Thermo King:
- Samarbejdet mellem Thermo King og Mercedes-Benz AG om at udvikle et helelektrisk farmaceutisk køretøj vil gøre det muligt for vores kunder at drage fordel af den bedste kombination af distribution og køleteknologi. Elektrificering af transportindustrien er en tendens, der adresserer støj- og emissionsforurening i byer og byområder. Hos Thermo King vil vi udfordre, hvad der er muligt i vores branche. I samarbejdet med Mercedes-Benz Vans på eSprinter Pharma udvikler vi en lokal nulemissions-køletransport, der hjælper med at forbedre livskvaliteten på en bæredygtig måde, siger Eneko Fernandez.
Prototypevognen har gennemgået de første vellykkede test. I løbet af fire uger kørte køretøjet mere end 2.000 kilometer med temperaturer i bagagerummet mellem 15 og 25 grader Celsius og leverede med succes lægemidler til apoteker i og omkring byen. Yderligere test er planlagt i slutningen af 2020 og begyndelsen af 2021.
Matthias Brzenczek, branchechef for medicinalindustrien hos Mercedes-Benz AG:
- Bæredygtighed og miljøbeskyttelse bliver stadig vigtigere for vores kunder, der står over for flere og flere udfordringer, der gælder for leverancer i byerne. Med eSprinter Pharma ønsker vi at tilbyde en bæredygtig, elektrisk drevet varevogn specielt bygget til at imødekomme lægemiddelindustriens behov. Fra begyndelsen ønskede vi at undgå løsninger ved hjælp af uafhængigt hjælpebatteri eller passive kølemetoder. Vi ønsker, at vores kunder skal kunne stole på et aktivt og effektivt køle- og varmesystem i bagagerummet, siger Matthias Brzenczek. /anga.