23948sdkhjf

Flaskehalse på oversøiske ruter

Indlæg fra Hapag-Lloyd.

Kronik af Rolf Habben Jansen, administrerende direktør i Hapag-Lloyd.

Her i begyndelsen af året oplever vi fortsat flaskehalsproblemer i forsyningskæden.

I løbet af de sidste måneder har hele linjeskibsfarten, men også andre logistikudbydere, oplevet en stærkt genoprettet efterspørgsel, der langt overstiger de forventede mængder. Det betydelige opsving blev oprindeligt drevet af en amerikansk-baseret efterspørgsel på de transatlantiske ruter, men andre handelsveje fulgte trop.

Hapag-Lloyd reagerede og bragte sejlads og kapacitet tilbage, således at den ugentlige kapacitet i oktober 2020 blev genoprettet i langt størstedelen af brancher, og i nogle brancher steg kapaciteten endda med op til 10 procent højere sammenlignet med året før.

Det uventede opsving i efterspørgslen og et fald i containerproduktionen har ført til, at containertilgængeligheden er faldet betydeligt. Hos Hapag-Lloyd implementerede vi foranstaltninger på forhånd ved at begynde at lagre yderligere containere allerede i maj sidste år. Vi har i 2020 tilføjet cirka 300.000 TEU til vores containerflåde. Også i Q1 fortsætter vi med at tilføje flere containere til vores flåde, men det giver i øjeblikket kun begrænset bedring, da containerne skifter betydeligt langsommere end normalt.

På grund af den meget store efterspørgsel oplever vi stigende forsinkelser på grund af forstoppelser i havne. Arbejdsmangel og arbejdsforstyrrelser i visse havne og forskellige indre flaskehalse forværrer situationen. Som en konsekvens af dette venter skibe betydeligt længere i kø i Asien, Nordamerika og i nogle andre havne, hvilket fører til, at skibe er dage og i mange tilfælde mere end en uge efter deres normale tidsplan.

I de seneste år har vi altid været i stand til at reagere på overbelastning ved at tilføje bjærgningsskibe for at sikre at vi fortsatte med at tilbyde en ugentlig service, men da vores flåder er fuldt indsat og strakt ud over kapacitet, er det desværre i øjeblikket kun muligt i begrænset omfang.

Lad mig forsikre om, at alle vores skibe sejler, og hvis vi kan finde yderligere kapacitet, vil vi sikre det, men markedet for charterskibe er i øjeblikket udsolgt”.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125