Gøteborg øgede containervolumener trods Covid-19
Göteborg Havn kom ud af 2020 med øgde containervolumener, selv om året har været vanskeligt.
- 2020 udgjorde store udfordringer for alle i og omkring Göteborg Havn, og vores fleksibilitet og kapacitet til at tilpasse er blevet sat på prøve. I lyset af de fremherskende forhold og i eftertid gjorde vi næsten alt rigtigt. Hver eneste af terminaloperatørerne i havnen skal lykønskes, sagde Elvir Dzanic, administrerende direktør for Göteborg Havnemyndighed.
Helt tilbage den 1. februar blev der truffet foranstaltninger til at holde havnen åben og fri for forstyrrelser trods de store udforderinger fra Covid-19 pandemien. Fokus var på at imødekomme de nye betingelser, der blev genereret af pandemien, og at gøre det hurtigt og effektivt.
- På kort sigt var vores opmærksomhed fokuseret på de operationelle aspekter, hvilket sikrede, at vi fortsat var et aktiv for branchen, da vi navigerede os gennem denne vanskelige proces. Dette blev dels opnået ved at sikre industriens adgang til tomme containere i tider med mangel mange steder i verden. Vi sørgede også for, at der var tilgængelig midlertidig lagringskapacitet, og vi garanterede fuld, uafbrudt funktionalitet i hele havnen, sigerElvir Dzanic.
Containervolumener steg
Gøteborg Havn er den største havn i Norden. Ca. 30 procent af den svenske udenrigshandel passerer gennem havnen, inklusive halvdelen af al containertrafik. Og det var containersegmentet, der viste sig at være mest succesfuldt i 2020. Containermængderne i havnen steg med næsten en procent, hvilket er i skarp kontrast til resten af det svenske marked, der faldt med to procent ifølge den seneste tilgængelige statistik .
Andre segmenter mere udfordrende
I andre segmenter i havnen har Covid-19 haft en mere vidtgående virkning. Det hårdest ramte var passagertrafik. Krydstogtsoperationer blev lukket næsten øjeblikkeligt, hvilket havde tydelige konsekvenser ved Göteborg Havn. Færgetrafikken blev markant påvirket af rejsebegrænsninger, hvilket resulterede i et betydeligt fald i antallet af passagerer.
I energisegmentet startede året stærkt med høje volumener. Den lave pris på råolie i løbet af foråret betød, at produktionen kunne øges, og lagrene blev genopfyldt. Anden halvdel af året var præget af et fald i efterspørgslen efter flybrændstof og andre transportbrændstoffer som følge af Covid-19.
Salget af nye biler i Sverige faldt med 18 procent i løbet af året, og det globale marked fulgte generelt det samme mønster. Volumen i Göteborg Havn er faldet med 15 procent i løbet af de sidste 12 måneder, og den største bidragende faktor er et produktionsstop hos Volvo Cars om foråret.
Selvom intra-europæisk ro-ro-trafik blev påvirket af pandemien, trådte den optimalt ind i 2021 efter en opsving på 7 procent i 4. kvartal 2020.