23948sdkhjf

Regeringen vil konfiskere lastvogne ved vandvidskørsel

ATL og DI Transport protesterer: Hvis en chauffør i fremtiden kører vanvidskørsel i en varebil eller lastbil, vil politiet beslaglægge bilen.

Danske vognmænd står over for en helt urimelig og ekstremt indgribende lovændring, der betyder, de får beslaglagt deres lastvogn eller varevogn for færdselsforseelser, som deres chauffører har begået.

Det skriver arbejdsgiverforeningen ATL.

Det er et lovforslag med skærpede sanktionsmuligheder ved såkaldt vanvidskørsel, som er på vej gennem Folketinget. Bliver det vedtaget vil en vognmand risikere at få konfiskeret sit køretøj for en forseelse, han ikke har indflydelse på.

Det er et ekstremt indgribende og urimeligt forslag over for vognmændene, mener ATL.

Hvis en chauffør kører 101 km/t i en varebil gennem en by med hastighedsgrænse på 50 km/t er der tale om vanvidskørsel. Chaufføren vil få inddraget retten til at føre bil på stedet, han har udsigt til en ubetinget fængselsstraf på mindst 20 dage, og bilen vil blive beslaglagt. Det gælder også, selvom chaufføren ikke selv ejer bilen.

Helt uden skyld

Alle biler, der anvendes til vanvidskørsel, vil således som udgangspunkt blive beslaglagt, konfiskeret og bortauktioneret, og vanvidsbilisten vil få inddraget sin førerret, skriver regeringen i sit udspil mod vanvidsbilisme.

- Det er naturligvis fuldstændigt vanvittigt, hvis en chauffør kører over 100 procent for stærkt. Men det ændrer ikke på, at det er et meget vidtgående og urimeligt indgreb over for vognmanden, at han kan få konfiskeret sin bil, hvis en chauffør kører for stærkt. Han kan komme til at lide et stort økonomisk tab, selvom han er helt uden skyld i forseelsen, siger Lars William Wesch, der er branchedirektør for ATL.

Alvorlige ulykker

En ting er, at hastighedsgrænserne skal overholdes. En anden ting er de andre forseelser, der kan blive defineret som vanvidsbilisme. Regeringen skriver, at der er tale om vanvidsbilisme ved ”uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder” og ”uagtsom forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme eller helbred under særligt skærpende omstændigheder”.

Ved højresvingsulykker bliver chaufføren ofte sigtet for uagtsomt manddrab allerede i forbindelse med ulykken. Først senere afgør retten, om chaufføren er skyldig.

- Betyder det så, at lastbilen bliver konfiskeret og bortauktioneret med det samme, spørger Lars William Wesch.

- Højresvingsulykker er altid dybt tragiske, og vi skal gøre alt for at undgå dem. Men jeg tror ikke, at vi får færre højresvingsulykker af, at vognmanden får konfiskeret en lastbil til op mod to millioner kroner. Det vil kun belaste en i forvejen traumatiseret chauffør yderligere,

Lars William Wesch.

ATL og DI Transport vil i denne uge aflevere et kritisk høringssvar til den nye lov mod vanvidsbilisme.

Giv ikke køb på retsprincipper

- Det er selvfølgeligt helt på sin plads at skride ind med strenge straffe mod vanvidsbilisme, herunder at bilen straks bliver taget fra føreren af bilen. Derfor bakker vi også op om store dele af regeringens udspil, der bl.a. vil indføre strengere straffe til disse bilister, der ikke har respekt for andre i trafikken, siger branchedirektør Michael Svane, Dansk Industri (DI).

Men det ændrer ifølge direktøren ikke på, at det er et meget et vidtgående og urimeligt indgreb, regeringen spiller ud med, når det gælder konfiskation af bilen, når føreren og ejeren ikke er den samme.

- Vi må ikke give køb på et af de mest afgørende principper i vores samfund, nemlig det, at vi ikke straffer en borger for en forbrydelse, en anden har begået, siger Michael Svane.

Det primære hensyn bag lovforslaget er at give politiet flere redskaber over for kriminelle, der kører vanvidskørsel i dyre leasingbiler, hvor de nuværende regler ikke giver mulighed for at konfiskere en bil, der er ejet af leasingselskab. Men forslaget rammer også både bilforhandlere og delebilsordninger og andre virksomheder, hvor det f.eks. er ansatte, der kører i virksomhedens varebil.

- Det er åbenlyst urimeligt at ramme f.eks. delebilsordninger, der risikerer at få konfiskeret bilen, hvis en af brugerne kører voldsomt for stærkt i bilen eller på anden måde kører vanvidskørsel. Tilsvarende vil det fjerne hele indtægtsgrundlaget for en taxavognmand, hvis en ansat chauffør kører vanvidskørsel, så taxaen bliver konfiskeret siger Michael Svane.

Argument om erstatning klinger hult

Han mener, det skal kunne bevises, at bilens ejer, uanset om det er en borger, bilforhandler eller et leasingselskab, på forhånd har været vidende om en stor risiko for vanvidsbilisme.

- Er det tilfældet, kan det være i orden at konfiskere bilen. Men det er ikke rimeligt at straffe tredjepart, der ikke har haft indflydelse på kørslen, siger han.

Det nævnes i regeringens forslag, at man som ejer af den konfiskerede bil har mulighed for at gå efter vanvidsbilisten for at opnå økonomisk kompensation.

- Det argument klinger meget hult, da vanvidsbilisten både kommer i fængsel, og formentlig også mister sit arbejde, hvis der er tale om en ansat chauffør. Dermed er det ikke realistisk at få dækket sit økonomiske tab som følge af, at køretøjet er konfiskeret, siger Michael Svane. /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.129