23948sdkhjf

Øget sikkerhed ved vejarbejder

Nye afmærkningsvogne skal beskytte vejarbejdere og redningspersonale mod påkørsler ved akutte vejarbejder.

Vejdirektoratet og Rigspolitiet lancerer nu et udbud af beredskabsydelser med skærpede krav til nye afmærkningsvogne, der bedre skal beskytte vejarbejdere og redningspersonale mod at blive påkørt, når de håndterer akutte hændelser ude på vejene, for eksempel med at lappe slaghuller i asfalten, opsamle tabt gods, deltage i uheldshåndtering eller andre trafikfarlige opgaver.

-  Vi har i den seneste tid set alt for mange tilfælde, hvor vejarbejdere, redningspersonale eller deres materiel er blevet påkørt, mens de har arbejdet på vejene med at løse opgaver til gavn for trafiksikkerheden og fremkommeligheden, siger transportminister Benny Engelbrecht.

- Det er naturligvis helt uacceptabelt. Folk, der arbejder på vejen, har ligesom alle andre krav på et trygt og sikkert arbejdsmiljø. De har også en ægtefælle og børn, som de gerne vil komme hjem til, når arbejdsdagen er slut. Derfor er jeg glad for det nye udbud fra Vejdirektoratet og Rigspolitiet med ekstra solide afmærkningsvogne, der skal øge sikkerheden for de mennesker, siger ministeren.

Helt konkret er der tale om, at parterne laver et udbud, der sætter minimumskrav til brug af de såkaldte TMA-systemer. Det er særligt solide afmærkningsvogne, der er karakteriseret ved, at de er forsynet med en tyk stødpude bagpå.

Vejarbejderne og redningspersonalet skal så arbejde i læ af TMA-systemerne. Og deres puder absorberer trykket fra de køretøjer, der måtte påkøre vognene – som hovedregel med den konsekvens, at hverken trafikanten eller dem, der arbejder på vejen, kommer til skade.

- Den personlige sikkerhed hos de folk, der arbejder på vejen, har naturligvis høj prioritet hos os, og der er behov for, at vi sikrer dem bedre mod det stigende antal påkørsler, vi desværre har kunnet konstatere over de senere år, siger områdechef Charlotte Vithen fra Vejdirektoratet.

- Vi har været i drøftelser med branchen om, hvordan vi gør det bedst muligt. Og vi er blevet enige om, at løsningen er at anvende TMA-systemerne i langt højere grad til at beskytte de folk, der arbejder ude på vejene. Denne løsning tilgodeser samtidig også trafikanternes sikkerhed.

Med udbuddet forventes det, at der i alt skal investeres i op til 50-60 nye TMA-systemer. Dette skal dog ske gradvist i løbet af de første fire aftale-år i kontrakten. Indtil alle TMA-systemerne er anskaffet, skal vejarbejderne bruge to mindre afmærkningsvogne som beskyttelse, når de arbejder med akutte opgaver ude på vejene. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094