23948sdkhjf

DTL ønsker at tillade femakslede 40 ton lastbiler

Afklaring for vognmænd vil også give miljøgevinst, lyder det fra brancheorganisationen.

DTL Danske Vognmænd har henvendt sig til transportminister Benny Engelbrecht og Færdselsstyrelsen for at gøre opmærksom på, at der er sund fornuft i at tillade fem-akslede 40 ton lastbiler.

En fremtidig model med femakslede 40 ton lastbiler kræver en ændring af bekendtgørelsen om vægt- og dimensioner, hvor 32 ton skal ændres til 40 ton, og hos DTL-Danske Vognmænd ser man intet til hinder for, at den ændring let kan besluttes og ville kunne træde i kraft for eksempel per 1. juli 2021.

- Med de lange leveringstider, der er på nye lastbiler, så haster det med at få en sådan beslutning meldt ud, så lastbilerne med fem aksler og 40 ton kan bestilles hjem. Angiveligt ligger der allerede en færdig rapport hos myndighederne om spørgsmålet, og så vidt vi er orienteret, så skulle konklusionen være positivt indstillet over for fem-akslede 40 tons lastbiler, siger administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd, Erik Østergaard og tilføjer, at det også vil betyde en gevinst for klimaet.

- Transporterhvervet arbejder jo hele tiden på at finde veje til mere effektiv transport og logistik, for eksempel optimering af kørselsmønstre, kapacitetsudnyttelsen og levering af varer i ydertimerne. Men det kan altså også skabes ved længere vogntog og øget totalvægt af selve køretøjerne. Og derfor bliver behovet for en afklaring presserende, siger Erik Østergaard.

Dobbelttrailere bør også indgå

I henvendelsen til ministeren og myndighederne slår DTL-Danske Vognmænd på særligt to spørgsmål: Det drejer sig om tilladelse til dobbelttrailere, altså hvor der indgår to standardsættevogne i vogntoget op til 34,5 meter. Den løsning vurderes at få en endnu større klimaeffekt end de nuværende modulvogntog, da der kan transporteres flere varer på en mere energieffektiv måde. Det vurderes at kunne give en samlet årlig CO2-fortrængning på cirka 110.000 ton CO2 og en samlet besparelse for branchen i udgifter til diesel på cirka 250 mio. kr. årligt. Samtidigt bør der hurtigst muligt gennemføres en forhøjelse af totalvægten for fem-akslede lastbiler, fordi det vil øge energieffektiviteten. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14