23948sdkhjf

Stena Line ønsker Brexit 'implementeringsfase'.

Opfordrer EU til at en pragmatisk tilgang til toldvæsenet, når Brexit-overgangsperioden udløber.

Stena Lines adm. direktør og Brexit-talsmand Ian Hampton, har sendt et åbent brev til EU og Storbritannien. Brevet bringes her i sin helhed:

»Mens nutidens nyheder om tilbagetrækningsaftalen er positive, og vi håber, at det hjælper med at gøre det lettere at forhandle handelsaftale på plads. Klarhed om Nordirland er kun en del af Brexit, og der er stadig mange ubesvarede spørgsmål. De krævede systemer og infrastruktur til toldkontrol i Nordirland og resten af Storbritannien vil heller ikke blive afsluttet i tide til 1. januar 2021. Da mange virksomheder i forsyningskæden stadig ikke er klar, mener vi, at der kræves en yderligere 'implementeringsfase' af både Storbritannien og EU.

Stena Line forstår, at den britiske regering vil anvende en fleksibel og pragmatisk tilgang til toldkrav efter overgangsperiodens afslutning. Regeringen har valgt at udsætte indførelsen af fuld kontrol med den største import til Storbritannien med seks måneder. Dette er en tilgang, som virksomheden hilser velkommen, da det vil sikre, at der ikke er forsinkelser i britiske havne.

Stena Line vil gerne tilskynde EU til at anvende den samme tilgang som Storbriannien. Det er i både Det Forenede Kongeriges og EUs interesse at prioritere handelsstrømme frem for told- og fødevarekontrol ved grænsen.

De varer, der transporteres, ændrer sig ikke meget på kort sigt, og da Storbritannien vedtager alle EU-regler, vil der være ringe risiko efter den 1. januar 2020. Vi vil gerne opfordre begge parter til at fortsætte med at arbejde sammen, som de har gjort indtil nu, indtil systemer er klar.

Det er afgørende, at Storbritanniens rolle som landbro (ruten der forbinder Republikken Irland til resten af EU via Storbritannien og omvendt) fortsætter. Godslogistiknetværk er rettet mod forarbejdnings- og distributionscentre i Storbritanniens centrale korridor, der fodrer levering af varer over hele Storbritannien, Irland og kontinentet. Disse centre behandler varer til distribution til sektorer som detailhandel og lægemidler. De er oprettet som en del af landbro-netværket og kan ikke bare omgåes en direkte rute, da du derefter går glip af en nøgledel af netværket. Landbroen er fortsat den korteste rute for irske varer til at komme ind på EU-markedet og omvendt, så det er især vigtigt for Irland, at EU spiller deres rolle for at holde godstransport gennem Storbritannien og videre til kontinentet.«

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11