23948sdkhjf

Danske havne klarer sig bedre end andre EU-havne.

Det er især krydstogt- og ro-ro, der er hårdt ramt af corona-pandemien.

Danske havne har klaret sig bedre gennem et hårdt første halvår end de fleste andre europæiske havne. Alligevel betyder efteråret usikkerhed for havnene, og de erhvervsområder der ikke har fået hjælp under krisen, fortæller de.

Danske Havne har som alle andre arbejdspladser været henvist til at afholde web-møder, både hjemme og med kollegaer i andre lande. Og når de i deres branches europæiske statistikkomité fortæller, at danske havne i første og andet kvartal led tab i godsomsætningen på hhv. 8,3 pct. og 4,6 pct. er der to reaktioner. De svenske og finske havne stemmer i – deres tab er i samme størrelsesorden, og ligesom danske havne, er det især krydstogt og ro/ro der gør ondt.

Allerede syd for Kielerkanalen ser det værre ud. Både tyske, hollandske, spanske og italienske havne beretter om tab i størrelsesordenen 10-25%, og for især middelhavshavnene er der ikke udsigt til bedring foreløbigt.

Det fortæller Danske Havnes Erhvervspolitiske konsulent, Eva Fiil Nielsen i en pressemeddelelse fra Danske Havne.

Som hos mange andre i Danmark, gav sommeren grund til midlertidig optimisme. Regeringens hjælpepakker til indlandsfærgerejser var med til at løfte humøret, og det samme var forventningen i godomsætningen, der igen var på rette vej. Desværre har efterårets komme aflyst forhåbningen om at indhente det tabte – især for de af havnenes forretninger, der er hårdest ramt.

For Danmark og østersølandene gør det sig gældende, at det første halvår har betydet en nedgang i krydstogt på 100 pct. Flydende bulk er reduceret med over 20 pct. for begge kvartaler. Og containertransporten måtte ligeledes tage et tab på 12 pct. i forsommeren, viser tal fra Danmarks Statistik.

Oven i kommer brexit

- De danske erhvervshavne er kritisk infrastruktur, og leverer ydelser til en stor del af danske økonomi. Over 80 pct. af Danmarks import og eksport foregår ad søvejen. Havnene leverer infrastruktur til både udskibning og servicering af mange vindmølleparker, og de forretningsområder har vist sig resistente i krisetid. Men rigtig mange danske havne er også afhængige af passagertransport – og både færge og cruise der er hårdt ramt af rejserestriktioner, herunder færgetransporten i Nordjylland netop nu. Derudover risikerer mange havne at blive ramt af et hårdt Brexit d. 1. januar, især fiskerihavnene og vestkysthavnene, siger direktør i Danske Havne, Tine Kirk Pedersen, i en kommentar. /Smir

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141