23948sdkhjf

Særtransportkludderknude løsnes langsomt

DTL Kran Blok Erfa: Sagsbunker og ventetiden på særtransporttilladelser langsomt på vej ned.

Efter længere tids dialog og et samråd i Folketinget den 28. oktober 2020 med både transportministeren og justitsministeren er der endelig ved at komme skred i udstedelsen af tilladelser fra politiets kontor i Greve.

Det oplyser DTL Kran Blok Erfa i en meddelelse til medlemmerne.

Politiet har sat ekstra mandskab ind, og kilder i branchen vurderer, at ventetiden – der var oppe over fire uger – nu er ned på tre uger eller kortere – afhængig af tilladelsestypen.

Nogle af tilladelserne gives nu inden for dage.

- Det glæder mig, siger DTL Kran Blok Erfas formand Jan Ruberg Kjelgaard og tilføjer:

- Jeg forstår også, at sagsbunken er på vej til at blive gnavet ned. Men at det skulle tage så lang tid, kræver vist en længere forklaring fra nogen, men det lader til, at alle nu er blevet enige om både mål og retning på dette.

Retur til gammel praksis

DTL har fået oplyst af Rigspolitiet, at begge tilladelseskontorer med udgangspunkt i vejledningen fra Færdselsstyrelsen har genoptaget den tidligere praksis, hvorefter der i vidt omfang kan foretages en behandling ansøgninger om særtransport uden forudgående forhandling med vej- og bromyndighederne.

I forhold til behandlingen og prioriteringen af sagerne i den oparbejdede sagspukkel på tilladelseskontoret i Greve, tages der kontakt til ansøgerne af de modtagne ansøgninger for at afklare, om de ansøgte særtransporttilladelser fortsat er aktuelle. Der foretages også en prioriteret behandling af de modtagne ansøgninger, hvor de nyeste ansøgninger som udgangspunkt behandles først.

Endelig er der afsat medarbejdere til en målrettet indsats med henblik på behandling af de ældste ansøgninger.

- Det er klogt, at politiet angriber sagsbunken fra flere sider, og med det samme tager fat om de sidste indkomne ansøgninger, siger Jan Kjelgaard. Jeg ser frem til, at vi kommer helt i bund med sagsbunken og får nedsat ventetiderne – ligesom jeg ser frem til en mere langsigtet, digital løsning inklusive en tiltrængt opdatering af særtransportbekendtgørelsen hos Færdselsstyrelsen.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126