23948sdkhjf

- Nedlukning giver åbenlyst en række hindringer

DTL vil sikre, at vognmænd og medarbejdere kan agere korrekt og sikkert.

DTL oplyser, at brancheorganisationen indgår i fortsat tæt dialog med myndighederne og den øvrige branche om, hvordan den sikrer transporterhvervet under de nye alvorlige vilkår og ikke mindst de helt nødvendige forsyninger af varer til borgerne og erhvervslivet i Nordjylland.

Det sker, efter regeringen torsdag aften meddelte, at syv kommuner i Nordjylland lukkes ned for at forhindre smittespredning med den særlige Covid-19-variant, der er muteret i nordjyske minkbesætninger.

Godstransport er som udgangspunkt kritisk, og transport af gods til og fra og gennem de omfattende kommuner er fortsat muligt af hensyn til forsyningssikkerheden.

Det er dog afgørende, at de chauffører og transportarbejdere, der bor i de berørte kommuner ikke spreder virussen til andre dele af Danmark og Europa. Chauffører og transportarbejdere, der bor i de berørte kommuner, bør derfor ikke udføre arbejde uden for de berørte kommuner og er derfor ikke omfattet af at ”være en kritisk funktion”.

Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd:

- Der er ingen tvivl om, at regeringens tiltag i Nordjylland er drastiske og vil få store konsekvenser. Lige nu er vi optaget af at sikre, at de danske vognmænd og deres medarbejdere både kan agere korrekt og ansvarligt – men også sikkert. Og på en måde som ikke lægger en række virksomheder i graven. Den omfattende nedlukning giver åbenlyst en række hindringer, og i det omfang vognmandserhvervet er tæt knyttet til minkfarmene, er det uhyre vanskeligt at tro, at ikke også transportbranchen vil blive hårdt ramt i denne bølge af Covid-19. Men jeg kan garantere, at vi i DTL-Danske Vognmænd gør vores ypperste for at finde brugbare løsninger for erhvervet i denne dramatiske situation, siger han og fortsætter:

- Transporterhvervet var blandt de, der slap nådigt gennem Covid-19 i foråret. Desværre bliver det helt åbenlyst vanskeligere nu. Men vi vil naturligvis gøre, hvad vi kan for at bidrage til at sikre branchen bedst muligt og samtidig sikre, at det omkringliggende samfund fortsat får gavn af transportydelserne, som de danske vognmænd leverer, lyder det fra Erik Østergaard. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125