23948sdkhjf

Stop jagten på svinetransportører

ATL og DTL: Jagten på transportører af grise skal stoppe.

DI Transport og ATL beder myndighederne om at begrænse sanktionerne i forbindelse med dyretransporter. En ny kontrolvejledning fra i år skal føre til en ændret praksis, men organisationerne er fortsat bekymrede for situationen.

På et møde i dag mellem branchen og Justitsministeriet og Fødevareministeriet præsenterede myndighederne en ny kontrolvejledning, hvor man i højere grad vil gøre brug af påbud og vejledninger fremfor bøder.

- Vi håber og tror, at vi med vejledningen vil se en anden praksis fra politiets side. Men vi vil følge sagen tæt i de kommende måneder, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

Organisationerne opfordrer myndighederne til også at revurdere alle sigtelser mod chauffører på grisetransporter fra før 1. oktober 2020. Der bør kun føres sager mod chauffører, hvor selve transporten har ført til skader på grisen.

Helt urimeligt

- Chaufføren har kun få sekunder til at se, om en gris er skadet, når den går op ad læsserampen til lastbilen. Og på den korte tid kan det være meget svært at se, om grisen for eksempel har brok. Derfor er det helt urimeligt, at chaufførerne bliver trukket i retten for den slags sager og får bøder på op mod 25.000 kroner. Tilsvarende er bøderne til transportvirksomhederne ude af proportioner, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

For halvandet år siden kom der en ny vejledning, som lagde op til, at der skal føres færre sager mod chaufførerne. Det har ført til, at dyrlægerne under Fødevarestyrelsen politianmelder færre chauffører, men politiet er fortsat med rejse sigtelser. Mødet gav ikke noget svar på, hvorfor politiet fortsætter den praksis.

Myndighedernes argument er, at det står i en EU-forordning, at både landmanden, chauffører og transportvirksomheder har et ansvar for, at kun raske dyr bliver transporteret til slagteriet. Det er korrekt, siger Michael Svane.

Men i en række EU-lande er bøderne og sanktionerne helt anderledes.

I dag får danske transportvirksomheder og deres chauffører kæmpe bøder for forhold, som de ikke har indflydelse på. I Sverige, Holland og Tyskland forfølger man ikke på samme måde chauffører og transportører, selvom de lande også er underlagt de samme EU-regler som Danmark. Så vi opfordrer anklagemyndigheden til at undersøge, hvordan det foregår i vores nabolande, siger han.

99,9 procent er raske

99,999 procent af alle grise, der ankommer til de danske slagterier, er raske. Samtlige grise bliver kontrolleret af en dyrlæge ved ankomst. Men fordi der bliver transporteret millioner af grise hvert år, og anklagemyndigheden rejser sigtelser i alle sager, er der et relativt stort antal sager, selvom hverken chaufføren eller transportvirksomheden har et økonomisk incitament til at køre med en syg gris.

DI Transport og ATL fremførte også på mødet, at alle igangsatte sager overfor transportvirksomhederne, bør blive revurderet. Hvis man laver en konkret vurdering, kan man undgå nogle af de mange sager, der ellers er på vej gennem retssystemet.

- Det giver ingen mening at straffe chaufførerne. Og hvis man indfører en praksis, hvor chaufføren er straffri – og forsætter med at rejse sager mod transportvirksomheden - vil man få mange sager, hvor chaufføren bliver tvunget til at afgive vidneforklaring mod sin arbejdsgiver. Det er selvsagt uholdbart, siger Lars William Wesch.

DI Transport og ATL opfordrer myndighederne til at reagere hurtigt og få skabt mere ret og rimelighed i sanktionerne for dyretransport.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112