23948sdkhjf

DTL hilser grønne transportkrav velkomment

Men det offentlige skal facilitere grundlaget gennem eksempelvis tilskudsordninger, lyder det fra brancheorganisationen.

Regeringens netop fremlagte strategi for grønne offentlige indkøb falder i tråd med de klimaforslag, som DTL – Danske Vognmænd sidste år skitserede for den tiltrædende regering. Ifølge den fremlagte strategi vil regeringen ”også, når det gælder transport af varer”, gøre det til standarden, at der i forbindelse med konkrete udbud vurderes, om det er muligt at stille krav om en mere klimavenlig transport.

DTL’s administrerende direktør, Erik Østergaard, er glad for, at regeringen nu rykker på noget, som dels i mange år har været en del af de globale CSR-mål og dels har været efterspurgt af branchen selv for at fremme andelen af miljø- og klimavenlige transporter.

- Leverandører af transport til det offentlige er ikke blot varer, men også for eksempel bygge- og anlægsopgaver, flytteydelser og affaldsbortskaffelse. På alle disse områder vil et krav om grønnere ydelser være med til at fremme den nødvendige miljørigtige udvikling i sektoren, som jo ofte er udskældt for at høre til de sorte får på miljø- og klimaområdet, forklarer Erik Østergaard, og fortsætter:

- En vigtig faktor, for at dét kan ske, samt for at omkostningerne gør løsningerne til et reelt alternativ, er, at det offentlige, som en af de største indkøbere i samfundet, går forrest. Vi har derfor allerede sidste år foreslået, at der politisk skulle ses på rammevilkårene. Den offentlig indkøbspolitik og offentlig overholdelse af regler i egen drift må gå forrest i klimatilpasning. Det offentliges magt som indkøber er enorm i Danmark.

- Det vil derfor kunne drive udviklingen, hvis det offentlige, som køber af transportydelser, og i sine egne indkøb af transportmidler, bliver pålagt at køre både grønt og støjsvagt i egen drift, samt efterspørger grøn og støjsvag transport både ved indkøb af transportydelser såsom ved varelevering. Og det vil så gælde på tværs af hele den danske transportsektor, der dermed får et incitament til grøn og støjsvag transport til glæde for hele samfundet.

Offentlig facilitator

Men det er ifølge Erik Østergaard nødvendigt, at regeringen så selv er med til at facilitere grundlaget for en mere grøn transport generelt set. Det betyder med andre ord, at man politisk skal skubbe på for udviklingen af ikke-fossile brændstoffer og adgang til at investere i klimarigtigt materiel evt. gennem tilskudsordninger og kapacitetsforbedringer ved at tillade større vægte og dimensioner.

- Elementerne i grønne offentlige indkøb bør desuden koordineres, i den forstand, at transportørerne i for eksempel udbud møder harmoniserede og gennemtænkte ønsker til mere klimavenlige løsninger, som de kan anvende på tværs af Danmark. Og altså for eksempel ikke hver sin ”skæve” løsning hen over institutionerne i staten, regionerne og de enkelte kommuner, fastslår DTL – direktøren. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109