23948sdkhjf

Vognmand CO2-kompenserer via brændstofregningen

Transportvirksomheden Kaj Madsen Fjelstrup A/S tager stort grønt skridt.

Som den første i Danmark har transportvirksomheden Kaj Madsen Fjelstrup A/S at kompensere sit årlige brændstofforbrug af cirka 7,5 millioner liter diesel via certificerede naturprojekter.

Det svarer – ifølge en pressemeddelelse fra DCC Energi – til, at en udledning på over 24.000 tons CO2 - eller aftrykket fra mere end 7.500 almindelige dieselbiler - nu bliver kompenseret via naturbevarelses- og skovplantningsprojekter.

I samarbejde med energiselskabet DCC Energi har Kaj Madsen Fjelstrup A/S, der hører til blandt de store transportvirksomheder i Danmark, valgt at CO2-kompensere alt forbrug af diesel i Danmark. 

Dermed skruer virksomheden for alvor op for klimaindsatsen.

- Det er nyt, at vi kan køre på diesel, hvor CO2-kompensation automatisk er inkluderet. Som en virksomhed, der allerede arbejder målrettet med at optimere vores transporter og minimere miljøbelastningen, får vi sammen med DCC Energi en oplagt her-og-nu mulighed for også at gøre noget aktivt i forhold til det klimaaftryk, vi har. Det er yderst interessant for os og et vigtigt skridt på vejen mod en fremtid, hvor vi kører lidt grønnere, end det er tilfældet i dag, siger Jens Andersen, direktør i Kaj Madsen Fjelstrup A/S.

Certificerede skov-projekter

På årsbasis forventer Jens Andersen, at virksomheden vil kompensere udledningen af cirka 24.000 tons CO2. Det svarer til den årlige udledning fra cirka 7.500 almindelige dieselbiler. CO2-kompensationen sker via kreditter fra grundigt certificerede skovbevarelses- og plantningsprojekter rundt om i verden.

Det er DCC Energi, som bl.a. driver Shell stationerne i Danmark, der nu tilbyder, at virksomheder og offentlige kunder kan købe Shell-brændstof, der automatisk er CO2-kompenseret. Og i en virkelighed, hvor realistiske nul-emissions alternativer endnu ikke findes i stor skala, giver initiativet ifølge direktør Christian Heise transportører og andre virksomheder helt nye muligheder for at gøre noget i forhold til CO2-udledningen fra bl.a. lastbiler, busser og andre køretøjer.

Hidtil kun med GTL

- Vi begyndte med at tilbyde indbygget CO2-kompensering i kombination med det naturgasbaserede GTL-brændstof. Det initiativ har på kort tid vist sig at være interessant for mange virksomheder og kommuner, som faktisk allerede har taget løsningen til sig. Sammen med Kaj Madsen Fjelstrup A/S tager vi nu skridtet videre og introducerer CO2-kompensation som en mulighed for virksomheder, der køber almindelig diesel hos os, siger han.

FN's verdensmål 

Forskere og miljøorganisationer anser naturbevarelse og skovplantning som vigtige delelementer i den globale klimaindsats[1]. Træer og planter optager og binder store mængder CO2. Derfor er CO2-frigivelsen ved skovrydning et stort problem. Mellem 15 og 20 pct. af den årlige udledning af drivhusgasser globalt stammer fra skovrydning. Til sammenligning stammer cirka 23 pct. fra transport[2].

Det er det Shell, der sammen med udvalgte projektudviklere investerer i at opbygge en stor portefølje af certificerede naturbevarelses- og skovplantningsprojekter. Projekterne findes i dag i Asien, Europa, Nord- og Sydamerika, og er angiveligt certificeret under internationalt, anerkendte standarder som VCS[3], Gold Standard og CCB Standards. 

Alene i Indonesien og Peru genererer to af Shells projekter årligt CO2-kreditter svarende til udledningen af 10 millioner tons CO2. Til sammenligning udledte Danmark 51,9 millioner tons CO2 i 2018. Samtidig viser projekterne, hvordan CO2-kompensering fra naturprojekter også kan bidrage til at forbedre levevilkår for lokalbefolkninger og truede dyr i tråd med en række af FN's 17 verdensmål.  /Smir

Om Kaj Madsen Fjelstrup A/S

Kaj Madsen Fjelstrup A/S blev grundlagt i 1984 med sigte på internationale transporter af temperaturfølsomt gods på tværs af hele Vesteuropa. I dag har virksomheden over 450 ansatte og driver ifølge virksomhedens hjemmeside en stor vognpark bestående af 270 trækkere og 320 køletrailere.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078