Vognmand CO2-kompenserer via brændstofregningen
Som den første i Danmark har transportvirksomheden Kaj Madsen Fjelstrup A/S at kompensere sit årlige brændstofforbrug af cirka 7,5 millioner liter diesel via certificerede naturprojekter.
Det svarer – ifølge en pressemeddelelse fra DCC Energi – til, at en udledning på over 24.000 tons CO2 - eller aftrykket fra mere end 7.500 almindelige dieselbiler - nu bliver kompenseret via naturbevarelses- og skovplantningsprojekter.
I samarbejde med energiselskabet DCC Energi har Kaj Madsen Fjelstrup A/S, der hører til blandt de store transportvirksomheder i Danmark, valgt at CO2-kompensere alt forbrug af diesel i Danmark.
Dermed skruer virksomheden for alvor op for klimaindsatsen.
- Det er nyt, at vi kan køre på diesel, hvor CO2-kompensation automatisk er inkluderet. Som en virksomhed, der allerede arbejder målrettet med at optimere vores transporter og minimere miljøbelastningen, får vi sammen med DCC Energi en oplagt her-og-nu mulighed for også at gøre noget aktivt i forhold til det klimaaftryk, vi har. Det er yderst interessant for os og et vigtigt skridt på vejen mod en fremtid, hvor vi kører lidt grønnere, end det er tilfældet i dag, siger Jens Andersen, direktør i Kaj Madsen Fjelstrup A/S.
Certificerede skov-projekter
På årsbasis forventer Jens Andersen, at virksomheden vil kompensere udledningen af cirka 24.000 tons CO2. Det svarer til den årlige udledning fra cirka 7.500 almindelige dieselbiler. CO2-kompensationen sker via kreditter fra grundigt certificerede skovbevarelses- og plantningsprojekter rundt om i verden.
Det er DCC Energi, som bl.a. driver Shell stationerne i Danmark, der nu tilbyder, at virksomheder og offentlige kunder kan købe Shell-brændstof, der automatisk er CO2-kompenseret. Og i en virkelighed, hvor realistiske nul-emissions alternativer endnu ikke findes i stor skala, giver initiativet ifølge direktør Christian Heise transportører og andre virksomheder helt nye muligheder for at gøre noget i forhold til CO2-udledningen fra bl.a. lastbiler, busser og andre køretøjer.
Hidtil kun med GTL
- Vi begyndte med at tilbyde indbygget CO2-kompensering i kombination med det naturgasbaserede GTL-brændstof. Det initiativ har på kort tid vist sig at være interessant for mange virksomheder og kommuner, som faktisk allerede har taget løsningen til sig. Sammen med Kaj Madsen Fjelstrup A/S tager vi nu skridtet videre og introducerer CO2-kompensation som en mulighed for virksomheder, der køber almindelig diesel hos os, siger han.
FN's verdensmål
Forskere og miljøorganisationer anser naturbevarelse og skovplantning som vigtige delelementer i den globale klimaindsats[1]. Træer og planter optager og binder store mængder CO2. Derfor er CO2-frigivelsen ved skovrydning et stort problem. Mellem 15 og 20 pct. af den årlige udledning af drivhusgasser globalt stammer fra skovrydning. Til sammenligning stammer cirka 23 pct. fra transport[2].
Det er det Shell, der sammen med udvalgte projektudviklere investerer i at opbygge en stor portefølje af certificerede naturbevarelses- og skovplantningsprojekter. Projekterne findes i dag i Asien, Europa, Nord- og Sydamerika, og er angiveligt certificeret under internationalt, anerkendte standarder som VCS[3], Gold Standard og CCB Standards.
Alene i Indonesien og Peru genererer to af Shells projekter årligt CO2-kreditter svarende til udledningen af 10 millioner tons CO2. Til sammenligning udledte Danmark 51,9 millioner tons CO2 i 2018. Samtidig viser projekterne, hvordan CO2-kompensering fra naturprojekter også kan bidrage til at forbedre levevilkår for lokalbefolkninger og truede dyr i tråd med en række af FN's 17 verdensmål. /Smir
Om Kaj Madsen Fjelstrup A/S
Kaj Madsen Fjelstrup A/S blev grundlagt i 1984 med sigte på internationale transporter af temperaturfølsomt gods på tværs af hele Vesteuropa. I dag har virksomheden over 450 ansatte og driver ifølge virksomhedens hjemmeside en stor vognpark bestående af 270 trækkere og 320 køletrailere.