23948sdkhjf

Færger skal selv lægge til kaj

Express 1 udstyres med auto-docking system.

Hurtigfærgen Express 1 på Bornholmslinjens rute mellem Rønne og Ystad vil i løbet af få uger selv kunne lægge til kaj. Færgen udstyres som den første færge i Danmark med et såkaldt auto-docking-system i stil med de systemer, som kendes fra luftfarten, hvor civile fly også selv finder ned på jorden.

Systemet SmartDock leveres af finske Wärtsilä, som har udviklet verdens første auto-docking -system til kommercielt brug. Systemet benyttes blandt andet af færgen mellem øerne Stord, Tysnes og Huglo i Norge.

Systemet er udstyret med CyScan laser, Differential GPS og vindmålere og er en hjælp til Molslinjens kaptajner, som lægger til og fra kaj mange gange på en dag under meget forskellige vejrforhold.

- Systemet arbejder sammen med kaptajnen om at gøre disse ofte vanskelige manøvrer mere effektive. Det er den fine kombination af erfarne besætninger og ny teknologi, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Programmet bag systemet kodes med store mængder data bestående af best practice fra alle Molslinjens kaptajner. Turen ind til kajen brydes op i små dele, og den kaptajn, som har klaret hver enkelt del af turen bedst, får sine data i systemet.

- På den måde sikrer vi, at systemet lærer af de bedste, og vi kan samtidig være sikre på, at systemet gør det rigtige hver gang, siger Carsten Jensen.

SmartDock testes på Express 1, når hurtigfærgen i slutningen af uge 10 atter er på Bornholm efter endt dok-ophold i Frederikshavn. /anga

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125