23948sdkhjf

Akut behov for bedre sikkerhed i Guineabugten

Danske Rederier: Piratangreb i Guineabugten ved Vestafrika er blevet normaltilstanden.

Piraterne i Guineabugten ved Vestafrika har skruet op for aktivitetsniveauet. Angrebene er voldsomme, og sidste år steg antallet af kidnapninger. Det skriver Danske Rederier, der kræver politisk handling, og at sikringsniveauet hæves.

Det er en lang række alvorlige piratangreb og kidnapninger i Guineabugten, der nu får Danske Rederier til at råbe politikerne op.

2019 satte en kedelig rekord med 121 kidnapninger i Guineabugten. Det er en stigning på 50 procent i forhold til 2018, hvor 78 søfolk blev kidnappet.

Derfor opfordrer Danske Rederier nu til, at de danske myndigheder hæver sikringsniveauet i området.

- Vi kan desværre konstatere, at udviklingen i Guineabugten går den forkerte vej. Næsten hver uge er der rapporter om alvorlige hændelser i området, hvor danske rederier også sejler, og derfor mener vi, at tiden nu er kommet til at hæve sikringsniveauet, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Ni ud af 10 angreb

Med 121 kidnapninger skete 90 procent af verdens kidnapninger til søs i Guineabugten. Overfaldene og kidnapningerne sker både ud for Nigeria, men også ved Togo, Benin og Cameroun.

Situationen har været alvorlig i flere år, og mens piratangreb i Adenbugten ud for Somalia stort set er ophørt, er tingenes tilstand i Guineabugten så alvorlig, at Danske Rederier ønsker politisk handling.

- Rederierne gør alt, hvad de kan, for at sikre deres besætninger og skibe. Men situationen har et niveau nu, hvor der skal handling til dels fra landene i regionen, men også fra det internationale samfund. Derfor beder vi om hjælp fra myndighederne herhjemme og EU til at bremse den stærkt bekymrende udvikling. En EU-ledet mission med deltagelse af Danmark kan være en af løsninger, siger Anne H. Steffensen.

Udover kidnapningerne har der været en række voldsomme overfald og angreb. Imellem jul og nytår mistede fire militære vagter livet i et piratangreb ud for Nigerias kyst.

Bred indsats nødvendig

Situationen i Guineabugten betyder ifølge Danske Rederier, at der er brug for handling både nu og her og på langt sigt.

Brancheforeningen vurderer, at man først kommer problemet til livs, når man erkender, at det er nødvendigt at hjælpe landene i Guineabugten med kapacitetsopbygning og uddannelse, så de bliver bedre til at overvåge og beskytte deres respektive farvande. Håbet er, at landene på sigt kan indgå i et fælles regionalt samarbejde.

Men som situationen har udviklet sig de senest måneder, er der også behov for indsatser, som virker med det samme.

- Vi risikerer, at et dansk skib bliver angrebet, og hvis de respektive lande ikke kan løfte sikkerhedsopgaven, må det internationale samfund træde til nu. Vi kan ikke acceptere, at situationen i Guineabugten er blevet en normaltilstand, siger Anne H. Steffensen.  /Smir

--

Fakta:

Den internationale kode for sikring af skibe og havnefaciliteter (ISPS koden) opererer med tre sikringsniveauer. Sikringsniveauet er en angivelse af graden af risiko for, at en sikringsrelateret hændelse vil blive forsøgt eller vil forekomme.

Sikringsniveau 1 er det niveau, hvor hensigtsmæssige, minimale beskyttelses-/sikringstiltag skal opretholdes til enhver tid.

Sikringsniveau 2 er det niveau, hvor hensigtsmæssige, supplerende beskyttelses-/sikringsforanstaltninger skal opretholdes i en periode på grund af forhøjet risiko for en sikringsrelateret hændelse.

Sikringsniveau 3 er det niveau, hvor yderligere, specifikke beskyttelses-/sikringsforanstaltninger skal opretholdes i en begrænset periode, hvis en sikringsrelateret hændelse er sandsynlig eller overhængende, selvom det måske ikke er muligt at udpege det specifikke mål.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11