23948sdkhjf

Transport fra vej til vand

Ny trængselsanalyse understreger behovet for at bruge søvejen mere, lyder det fra Danske Havne.

MOE Tetraplans netop offentliggjorte analyse der viser, at trængslen på vejene vil stige med 78 procent frem mod 2035, hvis der ikke investeres yderligere i dansk infrastruktur, er vand på møllen for Danske Havne.

Den stigende trængsel på vejene understreger ifølge brancheorganisationen behovet for, at der arbejdes mere målrettet mod at få flyttet en del af landtransporten ud på vandet:

- Når vi ser ind i fremtiden, bør vi være mange forskellige interessenter – også uden for branchen – der har en naturlig interesse i at få flyttet mere transport fra vej til vand. De danske motorveje bliver mere og mere fyldt op, mens der er rig plads på de blå motorveje, altså søvejen. De blå motorveje er mere miljøvenlige end motorvejene af asfalt, og jo mere vi får flyttet fra vej til sø, desto mere letter vi presset på vejene. Det er bedre for både miljøet og trængslen, siger Tine Kirk Pedersen, direktør for Danske Havne.

Brancheorganisationen mener, at det stigende antal lastbiler på vejene og den generelle stigning i trængslen, som analysen beskriver, bør få Folketingets partier til i langt højere grad at tænke havnene ind som infrastruktur og arbejde for at gøre skift mellem transportformer nemmere:

- Transport via skib – og det er lige meget, om vi taler om gods eller passagerer – er typisk den mest klimavenlige transportform, vi har. Så hvis man i infrastrukturplanen i større grad havde tilgodeset transport til og fra de danske havne, så havde man på samme tid tilgodeset den grønne omstilling og mindsket trængslen på vejene, siger Tine Kirk Pedersen.

Behov for langsigtet strategi

Danske Havne håber derfor, at regeringen snarest muligt vil komme med et udspil om en bæredygtig, national infrastrukturstrategi, der strækker sig mindst ti år frem, og som kan få bred politisk opbakning fra begge sider af folketingssalen.

- Det er svært at ændre vaner. Også når det handler om transport. Både i Danmark og på EU-niveau har man gennem mange år forsøgt at knække kurven og flytte mere gods fra vej til sø og bane. Men jorden brænder under os nu. Vi skal løse klimaudfordringen. Derfor vil vi arbejde for, at klimapartnerskaberne kommer til at indeholde en sammentænkt strategi for, hvordan vi får flyttet gods fra vej til sø og bane. Det er en svær opgave, men hvis alle gode kræfter sættes ind, så må det være muligt at ændre lidt i vores transportvaner. Og hvis vi kommer i mål, vil det være første gang, at vi reelt forholder os til, hvilke transportformer, der er bæredygtige i det lange perspektiv, siger Tine Kirk Pedersen.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125