23948sdkhjf

Energieffektive danske skibe

Rederier: Fragtet gods skal fortsat tælle med i CO2-rapportering.

Ved en offentlig høring i Europa-Parlamentet blev rapporteringssystemet for skibe tirsdag eftermiddag sat til debat. Den kun to år gamle ordningen står overfor at skulle revideres. Danske Rederier mener, at godsmængden fortsat skal tælle med i EU’s indberetningssystem.

Når et skib sejler ind i eller forlader en EU-havn, skal der indberettes en lang række data for skibet. Den data kan bl.a. bruges til at udregne CO2-udledningen for det enkelte skib.

Men det er ikke givet, hvordan man indberetter, og hvad der tælles med. Det såkaldte MRV rapporteringssystem (monitorering, rapportering og verificering), som skibe, der sejler til og fra samt indenfor EU, har skullet rapportere til siden januar 2018, står nemlig nu over for sin første revision.

Ordningen blev derfor diskuteret på en høring i Europa-Parlamentet tirsdag eftermiddag. Et af punkterne på dagsordenen var, om mængden af fragtet gods fortsat skal indgå i indberetningen til EU.

Simon Bergulf , der er direktør for regulatoriske anliggender i A.P. Møller – Mærsk, var som eneste repræsentant fra industrien inviteret til at tale til høringen.

- Jeg er glad for, at Europa-Parlamentet gav os muligheden for at komme til orde. Hvis mængden af fragtet gods ikke længere skal være en del af indberetningen, kan man ikke se, hvilke skibe der reelt er mest energieffektive, siger Simon Bergulf.

- For os er det afgørende, at der fortsat er et klart incitament til at gå forrest i den grønne omstilling af skibsfarten” siger Simon Bergulf.

Global regulering nødvendig

Da der har været en hård armlægning om, hvad indberetningen til EU skal omfatte, fulgte Danske Rederier høringen tæt. Revisionen af MRV bliver nemlig også forsøgt kædet sammen med hele diskussionen af, om europæisk søfart skal indgå i EU's CO2-kvotehandelssystem. En ide, der ikke får opbakning fra Danske Rederier.

- Vi anerkender EU’s ambitionsniveau og vil meget gerne spille konstruktivt i forhold til, hvordan EU kan understøtte de-karbonisering af den globale skibsfart. En ting er sikkert: Vi kan ikke kvotehandle os til CO2 neutralitet i 2050. Her skal vi have udviklet, testet og udrullet ny teknologi og nye drivmidler, siger Simon Bergulf, direktør for regulatoriske anliggender i A.P. Møller – Mærsk.

- Det kommer til at kræve en massiv investering i forskning og udvikling og derfor bør EU se på specifikke indsatsområder for skibsfarten, siger Simon Bergulf.  /Smir

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125