23948sdkhjf

Besk speditørkritik

Danske Speditører frygter tab af dansk konkurrenceevne efter mindstelønslovindgreb.

Brancheforeningen Danske Speditører var hurtigt ude med kritik af transportvirksomheden Kurt Beier Transport, da skandalen om de filippinske chauffører begyndte at rulle i efteråret 2018. Men det lovindgreb, som et bredt flertal i Folketinget blev enige om tirsdag, der skal forhindre udenlandske vognmænds løndumping i danske indenrigstransporter, vækker ikke begejstring i speditørernes brancheforening.

Allerede inden aftalen faldt på plads skrev direktør Martin Aabak, Danske Speditører på altinget.dk en besk kritik af det danske indgreb. Danske Speditører frygter, at indgrebet reelt vil skade danske virksomheders konkurrenceevne mærkbart og dermed ramme dansk økonomi, fordi godstransporter bliver dyrere. 

Martin Aabak hæfter sig indledningsvis ved, at Danmark med lovindgrebet går enegang på et tidspunkt, hvor EU-Kommissionen er på vej med et forslag om en mindsteløn.

»Formand for EU-Kommissionen Ursula von der Leyen vil om kort tid komme med et konkret forslag til en EU-mindsteløn, der skal lægge en lønmæssig bund under hele det europæiske arbejdsmarked.

EU-mindstelønnen vil med 3F’s egne ord give de fattigste arbejdere i EU flere penge til smør på brødet. Alligevel er Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Dansk Arbejdsgiverforening (DA) afvisende.

Deres modstand synes at hvile på et meget tyndt grundlag. Dermed er deres eget forslag om en dansk mindsteløn også spinkelt,« skriver Martin Aabak.

Hvem hjælper vi?

Han fastslår, at der er behov for at sikre ordnede og ordentlige sociale forhold for alle i transportbranchen og i hele logistikkæden.

»Lad os få en saglig diskussion af fordele og ulemper ved en international mindsteløn kontra dansk enegang. Og lad os fremme initiativer, der virker efter hensigten – i stedet for den symbolpolitik og beskyttelse af særinteresser, som hidtil har præget debatten.«

Han anser indgrebet for reelt at være et protektionistisk tiltag - som andre nyere danske indgreb på vejgodstransportområdet - herunder den tidsbegrænsede parkering på rastepladserne langs motorvejene og tilhørerede høje bøder - i stedet for en reel interesse for at forbedre udenlandske chaufførers vilkår.

Cabotage bliver umulig

»Ud fra et rent administrativt hensyn er en fælles EU-mindsteløn med gyldighed i samtlige EU-medlemslande at foretrække.

Omvendt bliver det meget bøvlet med nationale særordninger og umuligt at kontrollere med forskellige kriterier, lønsatser og procedurer for anmeldelse og registrering.

Martin Aabak konstaterer også, at lovindgrebet reelt giver 3F-overenskomsten monopol på transportområdet.

Dansk overenskomstløn for cabotage vil i realiteten betyde, at cabotage vil blive umuliggjort i fremtiden.

Mon det var det, der reelt var hensigten? Beskyttelse af de danske chauffører mod konkurrence udefra – på bekostning af konkurrencekraften og miljøet?«

Kun for de få

»Initiativet fra DA og FH vil alene føre til forbedringer for de udenlandske chauffører, der udfører cabotagekørsel og kombineret transport herhjemme. Det begrænser sig til fire-fem procent af al vejgodstransporten herhjemme.  Et sådant dansk initiativ er ikke et omfattende sikkerhedsnet mod underbetaling.

Vedtager Folketinget et lovforslag i overensstemmelse med forslaget fra DA og FH, kommer konkurrenceevnen til at lide skade, fordi transport i Danmark bliver dyrere end i vores nabolande. Og klimaet kommer til at betale, fordi vi vil opleve lastbiler køre tomme i stedet for at tage gods med på vej ud af Danmark.

Men det værste ved den nationale danske særordning er, at den slet ikke giver nogen mening, fordi den kun skaber bedre forhold for de få – og ikke for de mange.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.19