23948sdkhjf

Omstilling til el-køretøjer skal gøres lettere

Lindpro med i europæisk projekt, der skal fremme omstillingen til eldrevne erhvervskøretøjer.

Danske Lindpro er en del af et europæisk millionprojekt, der skal lette omstillingen til eldrevne erhvervskøretøjer.

Elbiler betragtes som den ideelle erstatning for diesel- og benzinbiler, men der er stadig markante udfordringer, som skal belyses, hvis transportsektoren skal omstille sig til grønne erhvervskøretøjer. Vanskeligheder ved at tackle den daglige variation i turlængden og manglende viden omkring batterilevetid er de helt store bremseklodser for omstillingen. I samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet og den danske teknikvirksomhed Lindpro arbejder det europæiske projekt EUFAL (Electric Urban Freight and Logistics) for at gøre skiftet til elbiler så gnidningsfrit som muligt for virksomheder i fremtiden.

- De fleste virksomheder har ikke den nødvendige information til at beslutte, om de skal omstille sig til elektriske køretøjer. EUFAL handler derfor om at gøre viden om eldrevne køretøjer tilgængelig, og vores rolle er at udforske og undersøge de potentialer og udfordringer, der er ved at benytte elektriske køretøjer til kommerciel transport i byer, siger Dario Pacino, lektor og projektleder på EUFAL-projektet på DTU.

Batterislugere

EUFAL-projektet skal munde ud i en platform for videndeling, hvor virksomheder fra hele verden kan finde information, som kan bruges i omstillingen til eldrevne erhvervskøretøjer. Lindpro har en af tre biler, der kører rundt og indsamler data og praktiske erfaringer om blandt andet kørselsmønstre og brændstofforbrug i hverdagen.

- Vægtpåvirkning eller det at tænde for varmen i sædet kan have stor betydning for, hvor langt man kan transportere sig. Fylder man eksempelvis lasten halvt op, mister batteriet omkring 70 procent af levetiden, og det giver jo problemer, hvis man skal køre længere for at komme ud til kunderne. Har man derimod meget bykørsel, er el-varevognen ofte en god mulighed, siger Andreas Mikkel Sørensen, der er fleet manager hos koncernen MT Højgaard, som Lindpro er en del af.

- På DTU kender vi teorien bag, men vi skal hele tiden udvikle den på baggrund af ny data. Vi skal bruge et realistisk billede af, hvilke faldgruber der er. Samarbejdet med en virksomhed som Lindpro giver os en unik mulighed for at bygge bro mellem forskning og den praktiske anvendelse, siger Dario Pacino.

EUFAL-projektet, der består af projektpartnere fra Danmark, Tyskland, Østrig, Polen og Tyrkiet, løber over 30 måneder og afsluttes i sommeren 2020.

- For nogle virksomheder giver det ikke mening hovedløst at investere i elbiler, og ved at bidrage til dette projekt sammen med DTU tror vi på, at vi kan bidrage til en bedre grøn omstilling, siger Andreas Mikkel Sørensen. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172