23948sdkhjf

Eldrevne lette  lastbiler på danske veje

Aarstiderne og Citylogistik tager el-drevet FUSO eCanter i brug.

To danske virksomheder har taget det første spæde skridt med introduktionen af el-drevne lette lastvogne i deres flåde.

Der er tale om FUSO eCanter i 7,5 tons udgaven, der blev leveret ved en event ved Christiansborg, hvor transportminister Benny Engelbrecht deltog.

til danske kunder er nu i drift

Ifølge en pressemeddelelse fra Daimler/FUSO er det første gang den lille eCanter er leveret til danske kunder.

En rigtig lastbybil

Den fuld-elektriske drivline sikrer lokalt emissionsfri og næsten lydløs kørsel. Tager man klimabrillerne på betyder det, at driften af den lette FUSO-lastbil er CO2-neutral, hvis den oplades med strøm fra vindmøller. Kommer energien fra et kulfyret kraftværk er klimagevinsten nul.

Da en væsentlig andel af strømmen i det danske el-netværk allerede kommer fra vindmøller vil eCanter reelt bidrage med en væsentlig reduktion i CO2-udledningen. I takt med, at bæredygtig energi fortrænger fossile brændstoffer i den danske el-produktion vil klima-belastningen falde.

Det er baggrunden for at madleverandøren Aarstiderne og teknologvirksomheden Citylogistik, som de første i Danmark har valgt eCanter.

Nøglerne blev overrakt af Transportminister, Benny Engelbrecht, ved en event i København onsdag.

Og ifølge Thomas Harttung, medstifter og bestyrelsesformand for Aarstiderne, er det nye elektriske medlem af flåden en vigtig brik for at komme i mål med Aarstidernes løfte om et CO2-regnskab i balance allerede fra 2020:

- Det er en stor dag for os i dag. Vi får nøglerne til den første elektriske lastbil i Aarstidernes 20-årige historie. Vi har i mere end 10 år arbejdet med CO2-regnskaber og målrettede reduktioner. Og vi er nået langt. Men vi skal videre mod nul. Vi kalder det at være PLANETAR. Men det er i dag stadig sådan, at mere end 50 procent af vore emissioner er transportrelaterede. Derfor er CO2-neutrale drivmidler nøglen til at komme helt i mål. Den rejse starter i dag. Jorden kalder, siger Thomas Harttung.

Efterspørger grøn logistik

Også hos Citylogistik, der tilbyder bæredygtig, elektrisk last-mile levering, er der både begejstring og store forventninger til den nye el-lastbil. For kunderne efterspørger mere end nogensinde intelligente og bæredygtige logistikløsninger:

- Med tilføjelsen af vores nye FUSO eCanter styrker vi positionen som en af de allerførste virksomheder i Danmark og Europa, der sætter strøm til den tunge transport – og det er ingen tilfældighed. Vi oplever nemlig, at danske virksomheder i stigende grad efterspørger ansvarlige, grønne logistik- og transportløsninger, der både fungerer på papiret og ude i virkeligheden. Og med vores nye, elektriske lastbil styrker vi vores flåde og hjælper samtidig vores kunder med at gøre en vigtig og helt konkret forskel, siger Casper Svensson.

Effektiv opladning og høj lasteevne

FUSO eCanter må laste helt op til 3,3 ton, mens totalvægten udgør 7,5 ton. Den lette lastvogn er udstyret med et batteri på 82,8 kWh, hvilket giver en rækkevidde på minimum 100 kilometer i bydrift, mens en fuld AC opladning tager 9 timer og dermed uden problemer kan klares over natten. Benytter man en hurtiglader, kan batteriet lades op til 80 % på blot en time.

Der er i øjeblikket omkring 150 eksemplarer af FUSO eCanter i drift i byer i hele verden, og altså nu også i København og Århus. Siden de første lastbiler blev leveret i 2017, har de tilsammen tilbagelagt mere end en million kilometer.  /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078