- PostNord-farcen har stået på længe nok
Det er ikke blevet mødt med kyshånd i branchen, at Folketinget i fortrolighed er blevet bedt om at bevilge over 100 mio. kr. til en midlertidig redningsplan til PostNord i Danmark.
Ifølge DTL – Danske Vognmænd er det en hån mod PostNords kunder, der oplever en stadig forringet service, og ikke mindst er det en hån mod det private erhvervsliv, der med subsidierne til PostNord oplever unfair konkurrencevilkår – på opgaver, som de reelt kunne varetage bedre.
- Som branche vil vi formentlig ret hurtigt ville kunne stå klar til at løfte PostNords opgaver. De kører i forvejen pakker ud hver dag. At have nogle breve med vil ikke være en stor omstilling. Men for kunderne ville det betyde en kæmpe forskel ikke kun at se PostNord komme med post én gang om ugen, og ofte smide selv den mindste pakke i en pakkeboks kilometer fra folks hjem. Med de private aktører ville de kunne få post og pakker direkte hjem – flere gange om ugen. Subsidierne giver ikke mening – hverken for privatkunden eller for ønsket om at have et stærkt erhvervsliv på fair konkurrencevilkår, siger DTL's administrerende direktør Erik Østergaard og fortsætter:
- Reelt er det at føje spot til skade: Først lader man skatteyderne betale for en stadig ringere ydelse. Og derpå bruger man skattekroner på at undergrave konkurrencebetingelserne og stille de private aktører ringere. Nu har farcen stået på i en årrække, og som man ynder at sige i politik: Nok er nok.
Erik Østergaard anerkender, at der er dilemmaer for politikerne:
- Men sagen er jo den, at man ikke kan nøjes med at tage skridtet halvt, når PostNords problemer så åbenlyst ikke bliver løst. Det er selve konstruktionen, den er gal med, og derfor må politikerne finde modet til at finde en holdbar og fair løsning. Alt andet er en hån mod både den del af erhvervslivet, der kan løse opgaven, men som nu igen får forringet sine konkurrencevilkår, og en hån over for almindelige skatteydere, der igen og igen oplever en forringet ydelse fra PostNord, siger Erik Østergaard. /anga.