23948sdkhjf

DTL: Vellykket fejl-katalog

Uro bør kunne lægge sig, lyder det fra brancheorganisationen.

Færdselsstyrelsen har nu udsendt katalog over, hvornår der kan være tale om alvorligt sikkerhedskritiske fejl, og hvornår henholdsvis vognmand og chauffør kan gøres ansvarlig eller ej.

Kataloget udsendes på baggrund af en uro i branchen over skærpede bøde ved alvorligt sikkerhedskritiske fejl, som var svære at få et overblik over.

Ifølge DTL – Danske Vognmænd burde det nye katalog skabe ro.

- Vores vurdering er, at kataloget er vellykket, præcist og instruktivt, og det er et velegnet redskab for både chauffør og vognmand i hverdagen. Den forståelige uro, der har været omkring konsekvenserne af de skærpede bøder, og hvilke forhold, der kunne udløse dem, bør med kataloget kunne lægge sig, og lade vognmænd og chauffører fokusere på en fortsat professionel og sikker udførelse af hverdagens tusindvis af transporter til gavn for hele Danmark, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd.

Kataloget rummer afsnit om bremser, både præstation, driftsvirkning og komponenter, om styreapparat, rat og ratsøjle, om hjul og dæk, om stoplygter og stoplys samt underkøringsværn. Dertil indgår en ”Guide til førere af tunge køretøjer om undersøgelse af køretøjet inden kørsel”, der indeholder eksempler på, hvad en chauffør skal undersøge inden kørsel.

- Vi har allerede fået en del tilbagemeldinger, og enslydende er vurderingen, at Færdselsstyrelsen er kommet med et meget fornuftigt katalog. Et katalog, som vil blive udbygget efterhånden som yderligere fortolkningsbidrag måtte blive fastlagt af domstolene. Færdselsstyrelsen oplyser også, at styrelsen arbejder på et faktaark om ”varig bruger”, siger Erik Østergaard og tilføjer:

- Som altid gælder det, at politiet vil skulle anlægge en fortolkning i de konkrete sager, og i det omfang det måtte ende i retten, så vil domstolene skulle vurdere de konkrete sager. Men på baggrund af kataloget, mener vi ikke, at DTL-medlemmerne står dårligere eller vanskeligere end tidligere. Der skal fortsat og vedblivende være et skarpt fokus på trafiksikkerhed hos både vognmænd og chauffører, og med kataloget fra Færdselsstyrelsen som værktøj, bør transporterne kunne komme effektivt og sikkert frem uden at komme i karambolage med forhøjede bøder for alvorligt sikkerhedskritiske fejl. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125