23948sdkhjf

13 klimaformænd fra øverste hylde

Leder fra Transport Tidende nummer 22.

Man kan mene meget om regeringens klimamålsætning om 70 procents reduktion af drivhusgasudledninger i 2030 sammenlignet med 1990. Man kan i store træk mene, målsætningen er for uambitiøs, og at den grønne omstilling bør have mere fart på. Man kan synes, ambitionen er skudt over mål. Og endelig kan man mene, at klimamålet rammer plet. Faktum er, at der i hvert fald på Christiansborg er bred tilslutning til klimamålet. Faktisk er det på Tinge blot Nye Borgerlige, der ikke tilslutter sig.

Generelt gælder det, at vi alle vil have så godt et samfund som muligt. Uenighederne begynder, når det drejer sig om vejen derhen. Og det samme gælder klimaet. For vi vil gerne have en så sund jordklode som muligt at give videre til de kommende generationer. Der er bare forskelle på, hvor ondt vi hver især mener, det må gøre. Og det er et fuldstændig fair argument - særligt i betragtning af, at vi som borgere i et lilleputland kan spise nok så mange selleribøffer og klappe os selv på skulderen, hver gang vi tager bussen – for det har ikke skyggen af effekt globalt.

Hvad der derimod batter, er, hvis vi som rigt og indflydelsesrigt land i samarbejde med magtfulde internationale virksomheder og brancher kan sende nogle utvetydige signaler til omverden om, at vi som nation tager den grønne omstilling alvorligt. Og her er der topkarakter til den siddende regering, der med nedsættelsen af dens 13 klimapartnerskaber for alvor udviser politisk handlekraft i klimaets navn.

Statsminister Mette Frederiksen har stået på tæer og plukket 13 klimapartnerskabsformænd fra den absolut øverste hylde. Transport- og logistikbranchen kan se sig selv i 3 ud af de 13 klimapartnerskaber; ”Landtransport og logistik”, ”Luftfart” og ”Det Blå Danmark”. Her hedder formændene henholdsvis Jens Bjørn Andersen, Simon Pauck Hansen og Søren Skou, der, som det sikkert er læseren bekendt, er de øverste direktører for flagskibene henholdsvis DSV Panalpina, SAS Danmark og A.P. Møller – Mærsk.

Det er både positivt og meget klogt af regeringen på denne måde at inddrage de forskellige brancher i Danmarks arbejde med den grønne omstilling. Det gør nemlig brancherne medansvarlige for regeringens klimaambitioner og forsyner således også brancher og virksomheder med materiale til CSR-profilen.

Den grønne omstilling kommer ikke af sig selv. Vi har diskuteret den i flere årtier, men sandheden er, at der i de seneste 20 år har været tale om meget lidt reel politisk handling. Det ser det ud til, regeringen har tænkt sig at ændre ved. Men den skal være endog meget opmærksom på, at omstillingen skal ske i et tempo, hvor det ikke går ud over hverken sammenhængs- eller international konkurrencekraft. For så ender klimamålet med at blive et selvmål.

- Anders Per Gajhede - ansvarshavende redaktør, Transport Tidende

(Denne leder er også bragt i Transport Tidende nummer 22).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158