23948sdkhjf

Europæiske havne sætter fokus på grøn krydstogt

Ikke kun i Danmark at luftforureningen fra krydstogtsskibe ved kaj vækker debat.

Der har det seneste års tid været en tiltagende debat om, hvorvidt Danmark skal satse på landstrøm til særligt krydstogtturismen, der vinder voldsomt frem herhjemme i disse år, og som i 2018 alene genererede over en million turister til landet - og dermed masser af penge og arbejdspladser.

Både Danske Havne som brancheorganisation og havnene selv er meget optagede af at bidrage til den grønne omstilling, og samme toner kommer nu fra ESPO, The European Sea Ports Organisation, som er Danske Havnes europæiske samarbejdsorganisation. ESPO har netop udsendt en ny offentlig udmelding, hvor organisationen tager fat i debatten om grøn krydstogt:

- Bæredygtigheden af krydstogtsaktiviteter i Europa er i øjeblikket til debat og under pres, og de europæiske havne tager bekymringerne meget alvorligt. Europæiske havnebyer er attraktive som krydstogtdestinationer, og havnene er adgangsport til Europas kulturarv, men de erkender også, at der skal gøres en indsats for at holde krydstogtturismen bæredygtig og dermed populær for både de lokale befolkninger og for gæsterne, skriver ESPO.

Cruise & ferry-netværk

I løbet af de seneste måneder har ESPO's Cruise and Ferry Port-netværk derfor drøftet, hvordan man kommer videre. Resultatet er i første omgang den omtalte erklæring, der også understreger, hvor vigtigt det er for europæiske havne at holde alle deres havneaktiviteter bæredygtige – og dermed også påtage sig et ansvar.

- Taget det nuværende pres på krydstogtsvirksomheden i europæiske havne i betragtning er det vigtigt for os at gøre tingene klare. De europæiske havne skal kombinere deres kommercielle interesser med deres brede samfundsansvar, men alle havne mener, at miljøaftrykket ved enhver krydstogtsaktivitet selvfølgelig skal holdes så lille som muligt. Vi fortsætter arbejdet med den grønne omstilling i havnene, og så må rederierne også intensivere deres bestræbelser på at blive mere miljøvenlige. Nu bliver dialogen mellem rederierne, lokalsamfundene og krydstogtdestinationerne afgørende for den fremtidige udvikling, og her vil vi selvfølgelig også være aktive med vores bidrag, siger Isabelle Ryckbost, der er generalsekretær for ESPO.

ESPO Cruise and Ferry Port Network blev oprettet i 2014 og samler havnerepræsentanter for ESPO og alle de europæiske landes krydstogthavneorganisationer. Målet er at etablere ESPO som krydstogt- og færgehavnenes officielle stemme over for EU's beslutningstagere.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109