23948sdkhjf

Fremskridt i maritime klimaforhandlinger

IMO-arbejdsgruppe: Skibsfarten skal være 40 pct. mere energieffektiv i 2030.

Klimaarbejdsgruppen under FN’s søfartsorganisation IMO drøftede i denne uge de mange forslag, der på forskellig vis sigter efter at reducere skibenes CO2-udledninger. Skibsfarten skal blive 40 procent mere effektiv i 2030 sammenlignet med 2008, så det haster med at komme i gang.

De 173 medlemslande i IMO, der i denne uge har mødtes i London, udviste stor vilje til samarbejde og appetit på at gøre reelle fremskridt op mod mødet i IMO’s miljøkomite i marts næste år.

Det skriver Danske Rederier, der  er glad for, at der var opbakning til den målbaserede tilgang, som Danmark blandt andre lande er initiativtager til. Samtidig var der meget lidt opbakning til forslag som obligatoriske fartbegrænsninger eller obligatorisk begrænsning af motorkraften.

- Det er glædeligt, at medlemsstaterne over en bred kam forstår, at det haster med at finde de tiltag, der kan levere de store energieffektiviseringer, som vi har forpligtet os til at finde. Man fornemmede tydeligt en vilje til at nå til enighed og overvinde uenigheder, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for miljø, sikkerhed og maritim forskning i Danske Rederier:

- Fra Danske Rederiers side er vi glade for, at der er opbakning til en regulering, hvor rederierne selv kan bestemme de tiltag, de ønsker at benytte. Det er også positivt, at der ikke er appetit på forslag som eksempelvis obligatorisk fartbegrænsning, der vil bremse innovationen i branchen og straffe de rederier, der allerede har investeret i at nedbringe udledningerne fra deres skibe.

Feltet er snævret ind

Frem mod marts 2020 har medlemslandene et betydeligt hjemmearbejde med at videreudvikle deres forslag. Der vil blive arbejdet videre med to tilgange til en målbaseret regulering af skibenes CO2-udledninger. En som kun fokuserer på tekniske tiltag, og en der både omfatter operationelle og tekniske tiltag. Danmark har påtaget sig at koordinere arbejdet med den tilgang, hvor både tekniske og operationelle tiltag kan benyttes.

- Vi ser meget positivt på de vigtige fremskridt, der er sket over ugen. Det er vigtigt, at feltet af forslag nu snævres ind, så vi kan fokusere arbejdet. Vi støtter en tilgang, der omfatter både tekniske og operationelle tiltag, fordi det giver rederierne flest mulige værktøjer til at nedbringe CO2-udledningerne. Det kan for eksempel være ruteoptimering, bedre bundmaling og skift til nye brændstoffer med mindre CO2-udledning, siger Maria Skipper Schwenn, der fortsætter:

- Fra Danske Rederiers side vil vi fortsat have et særligt fokus på, at reguleringen skal belønne de rederier, der har været på forkant og investeret i energieffektive skibe, og som allerede arbejder på innovative løsninger, der skal reducere deres CO2-udledninger. Desuden er det vigtigt med en stærk og effektiv håndhævelse af en kommende regulering, så alle konkurrerer på samme vilkår, siger Maria Skipper Schwenn.

Det næste møde i den tekniske klimaarbejdsgruppe ligger lige forud for miljøkomiteen, Marine Environment Protection Committee, MEPC, og afholdes i foråret 2020.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11