23948sdkhjf

Rødt reder-kort til kommissærforslag

Danske Rederier fastslår at en global branche kræver global regulering.

Rumæniens kandidat til posten som transportkommissær, Adina-Ioana Vălean, var torsdag til den obligatoriske kommissærhøring i Europa-Parlamentet, hvor hun talte for at inddrage shipping i EU’s CO2-kvotesytem.

Forslaget finder ikke overraskende ingen opbakning fra Danske Rederier.

Rumænske Adina-Ioana Vălean havde inden den tre timers lang kommissærhøring i Europa-Parlamentet, hvor Europa-parlamentarikere fra både Transport- og Miljøudvalget havde mulighed for at stille spørgsmål, svaret på skriftelige spørgsmål om hendes politiske program.

Her nævner hun bl.a., at hun vil arbejde for at udvide EU’s CO2-kvotesytem til shippingbranchen.

Til dagens høring udtalte Vălean desuden – ifølge en pressemeddelelse fra Danske Rederier:

- Jeg mener, at et EU-kvotesystem for den maritime sektor er absolut nødvendigt.”

Forslaget om en europæisk enegang falder på stengrund i Danske Rederier.

- Helt grundlæggende, så er shipping en global branche, hvor skibsfart til og fra samt i EU kun står for omkring en 1/6 af branchens CO2-udledning. Derfor vil den klimamæssige effekt være størst ved et globalt tiltag via FN’s internationale søfartsorganisation IMO. Det er derfor vigtigt, at politikerne i EU ikke stirrer sig blinde på et europæisk kvotesystem, men ser på markedsbaserede foranstaltninger, som har potentiale til at blive løftet til globalt niveau,” siger Jens Valdemar Krenchel, sekretariatschef for Danske Rederiers Bruxelles Repræsentation.

Også von der Leyen

Ønsket om at inddrage shipping i EU’s CO2-kvotesytem er flere gange blevet nævnt af den kommende kommissionsformand, Ursula von der Leyen, der også i sit kommissionsbrev til Adina-Ioana Vălean påpeger, at en af kommissærens opgaver netop bliver at arbejde for en udvidelse af EU’s CO2-kvotesytem til den maritime sektor.

- At inddrage skibsfarten i EU’s CO2-kvotesystem giver anledning til en række bekymringer. Hvordan vil man sikre, at first movers får gevinst af deres tiltag samt at kvotehandlen ikke bliver en administrativ byrde for særligt små rederivirksomheder, spørger Jens Valdemar Krenchel og fortsætter:

- Danske Rederier bakker fuldstændig op om at nedbringe CO2-udledningerne, og det kommer til at kræve nye brændstoffer og teknologier. Vi er klare til at reducere, men virkemidlet skal være rigtigt, siger Jens Valdemar Krenchel.

Shippingbranchen skal allerede nedbringe CO2-udledning med 50 procent.

Der bliver allerede taget mange initiativer på globalt plan for at nedbringe shippingbranchens CO2-udledning.

Landene i IMO vedtog i 2018 at shippingbranchen skal nedbringe dets CO2-udledning relativt med 40% i 2030 og 50% i 2050 absolut set. IMO’s Marine Environment Protection Committee mødes netop i denne uge i London i dets tekniske arbejdsgruppe for at diskutere flere regulatoriske forslag til, hvordan effektivitetsmålet for 2030 kan opnås.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11