Transportkommissær ”grilles” i transportudvalg
I dag torsdag skal kommissionsformand Ursula von der Leyens kandidat til posten som EU-Kommissionens nye transportkommissær til høring i EU-parlamentets transportudvalg.
Rumæniens første kandidat til posten som transportkommissær blev afvist af EU-parlamentet oven på korruptionsanklager.
Nu er Adina-Ioana Vălean udpeget som ny kandidat, og torsdag skal hun i høring i EU-parlamentets transportudvalg, hvor det danske EP-medlem Marianne Vind (S), er medlem.
Klima og sociale vilkår
- Jeg presser på for at sætte arbejdsvilkår i transportbranchen på dagsordenen. Høringen er vores chance for at forpligte den nye kommissær til at levere bedre vilkår for de 11 millioner europæere, der arbejder i transportbranchen, siger Marianne Vind.
Den tiltrædende kommissionsformand Ursula von der Leyen har givet Adina-Ioana Vălean et såkaldt missionsbrev - en beskrivelse af den politik, som kommissærkandidaten forventes at gennemføre i de kommende år.
Klima, trafiksikkerhed og passagerrettigheder er nævnt her, men lønmodtagerrettigheder er ikke på listen. Det er Marianne Vind skuffet over:
- Jeg er glad for det grønne fokus, for transportsektoren skal være grønnere. Men vi må ikke glemme den sociale dimension. Kurt Beier-sagen viste os, hvor vigtigt det er, at vi sætter ind over for social dumping på motorvejene, og den kamp vil jeg have kommissærkandidaten til at bakke op om, siger Marianne Vind.
I den berygtede Kurt Beier-sag kom det frem, at en dansk vognmand igennem en række skuffeselskaber beskæftigede filippinske chauffører til 15 kroner i timen og bosatte dem under kummerlige forhold i en slumlejr i Padborg. Det er den slags sager, Marianne Vind vil forhindre for fremtiden.
- Lønmodtagere i hele transportbranchen er kraftigt under pres. Det er uanset, om man er chauffør, steward eller pilot. Vi må og skal have EU på banen, og det kræver, at den nye kommissær forpligter sig til at arbejde for bedre arbejdsvilkår, fortæller hun. /Smir