23948sdkhjf

- Møde med Færdselsstyrelsen gav afklaring

DTL-tilfredshed med møde om katalog over sikkerhedskritiske fejl.

På et møde mandag fremlagde Færdselsstyrelsen en første skitse til et katalog over alvorligt sikkerhedskritiske fejl og mangler, som fra 1. januar 2020 kan give forhøjede bøder til både chauffører og vognmænd eller andre ejere/brugere af tunge køretøjer.

DTL Danske Vognmænd var repræsenteret ved mødet, og gik derfra med flere spørgsmål besvaret, siger Ove Holm, underdirektør og erhvervspolitisk chef i DTL:

- Mødet var positivt, for så vidt angår den tilgang, Færdselsstyrelsen har til udarbejdelsen af et katalog af sikkerhedskritiske fejl. Samlet har mødet givet anledning til en del afklaring, siger Ove Holm og fortsætter:

- Kataloget kombinerer fejlene, der er markeret som ”farlige” i EU-direktivet om vejsidesyn, med bemærkningerne til lovforslaget om bødeforhøjelserne. Eksemplerne er konkrete og ledsaget af billeder. Tidligere domme i sager indgår også som grundlag for kataloget. Alt tyder på, at det færdige katalog vil være meget konkret og meget praktisk og gavnligt – både for myndighederne og vognmænd og chauffører. Så den del var positivt, siger Ove Holm.

Kataloget retter sig mod aktørerne, det vil sige både chauffører, vognmænd/ejere/brugere og politiet, og vil omfatte både tekst og billeder. Færdselsstyrelsen kan som regeludstedende myndighed vejlede, men det vil altid være politi og anklagemyndighed samt domstole, som vil fastlægge praksis i den kommende tid.

Der er ingen ændringer i ansvarsreglerne for chauffør og ejer/bruger af et køretøj, og der er ikke indført nye typer af fejl. Der er heller ikke ændringer i forhold til frakendelse af chaufførers førerret eller kørselsforbud for køretøjer. Øvrige tekniske fejl vil fortsat blive sanktioneret som i dag, lyder det fra Ove Holm.

- Det realistiske svar er nok, at vi med kataloget kommer rigtig langt i vejledningen af både vognmænd, chauffører og politi, men at der stadig kan komme nogle prøvesager for domstolene. Oven på mødet i går tyder intet dog på, at der vil være tale om mange sager. Og hvis retstilstanden er, som den hele tiden har været, som Færdselsstyrelsen påpeger, så burde der heller ikke være grundlag for prøvesager andet end på bødestørrelsen. Men vi kommer til at følge udviklingen helt, helt tæt, slutter Ove Holm.

Kataloget forventes offentliggjort ved udgangen af november måned. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127