Målbaseret tilgang er vejen frem
Danske Rederier ønsker politiske målsætninger – men ikke politisk styring – af vejen til CO”-reduktioner i skibsfarten.
- Rederierne skal selv kunne vælge, hvilke tiltag de vil bruge for at reducere deres CO2-udledning, så længe de når de fælles mål.
Der er bred opbakning fra både IMO’s medlemslande og søfartsindustrien til at reducere skibenes CO2-udledninger. Men spørgsmålet er nu hvordan? Det diskuteres i disse dage hos FN’s maritime organisation, IMO, i London.
Hos Danske Rederier, der sidder med som rådgivere for Søfartsstyrelsen, ønsker man ikke, at der skal sættes en række specifikke metodekrav til hvordan rederierne skal nå målet. Man mener derimod, at individuelle løsninger er vejen frem.
- Den danske målbaserede tilgang er den rigtige vej at gå. Så kan rederierne selv vælge de klimatiltag – tekniske såvel som operationelle - der passer bedst til deres forretningsstrategi, men samtidig er de fortsat forpligtet til løbende at reducere deres CO2-udledning, siger direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim forskning i Danske Rederier, Maria Skipper Schwenn.
Skal fremme innovation
En gruppe lande med Danmark i spidsen har bl.a. forslået at skibe skal være 26% mere effektive i 2023 sammenlignet med 2008. Herefter skal der fastsættes en årlig forbedring af effektivitet på minimum 2% for at nå målet om, at skibene skal være 40% mere effektive i 2030*. Forbedringerne kan opnås både gennem tekniske og operationelle tiltag, som så skal dokumenteres hvert eller hver tredje år.
”En målbaseret tilgang giver rederierne mulighed for selv at vælge de tiltag, der passer bedst til dem. En frihed, som giver gevinst, hvis man opererer sit skib effektivt og samtidig fremmer både innovation og udvikling af nye energieffektive tiltag”, siger Maria Skipper Schwenn.
Hybrid model også mulighed
Et andet forslag kommer fra bl.a. International Chamber of Shipping (ICS) , hvor der lægges op til en hybrid model, hvor der er to muligheder for skibsejeren.
Den første mulighed lægger sig op ad den målbaserede tilgang. Og den anden mulighed, er en model, hvor skibenes tekniske tiltag til reduktioner godkendes forud, på samme måde som når en bil bliver synet.
Hvis skibet teknisk kan levere de foreskrevne reduktioner, så er det godkendt og skal ikke dokumentere yderligere. En begrænsning af motorkraften kan være ét teknisk tiltag, der kan give en sådan godkendelse.
- Vi ser ligeledes positivt på forslaget bl.a. ICS. Fælles for begge forslag gælder, at der sættes forpligtende mål, men at vejen dertil skal nås via brug af en bred værktøjskasse, hvor rederiet træffer strategiske valg, der giver mening for forretningen, siger Maria Skipper Schwenn.