Etiske speditørkrav til underleverandører
Da skandalen om transportvirksomheden Kurt Beier Transports anvendelse af dumpinglønnede filippinske lastvognschauffører rullede i 2018, ramte den ikke bare transportvirksomheden selv. Sagen blev også hurtigt til et imageproblem for både transportkøberne, der fik transporteret varer på Kurt Beier-lastbiler, og deres repræsentanter speditørerne.
Det er baggrunden for, at brancheorganisationen Danske Speditører nu lancerer en række etiske krav til samarbejdspartnerne. Det skal forhindre nye belastende sager om udenlandske lastvognschauffører, der kører under slavelignende forhold.
Det skriver dagbladet Børsen.
- Vi beder vores medlemmer om at kræve og kontrollere, at alle regler om hvile og fritid overholdes, og at chaufførerne har basale overnatningsfaciliteter til rådighed, så de kan holde længerevarende hvil uden for førerhuset, udtaler direktør Martin Aabak, Danske Speditører, ifølge Børsen.
Code of Conduct
Sagen started sidste efterår, da politiet sammen med andre myndigheder gennemførte en razzia hos Kurt Beier Transport i Padborg. Her fandt man og tilbageholdt godt en snes filippinske chauffører, der kørte til en timeløn på 15-20 kroner. Samtidig afholdt chaufførerne deres lovpligtige lange weekendhvil i en ”lejr” på Kurt Beier Transports areal, hvor de levede under ”slumlignende” forhold.
Det er ønsket om at forhindre, at såvel speditionsvirksomhederne og deres kunder bliver ramt af en tilsvarende sag i fremtiden, der nu er blevet til en såkaldt ”Code of Conduct”.
Frivilligt
Medlemsvirksomhederne i Danske Speditører er ikke forpligtet til at tilslutte sig de nye etiske krav. Men Danske Speditører har knyttet en gulerod til programmet. De medlemsvirksomheder, der har tilsluttet sig til Code of Conduct har lov til at skilte med, at de følger de nye etik-regler.
Martin Aabak oplyser, at Danske Speditører også fremover forbeholder sig retten til at ekskludere medlemsvirksomheder, der »…der ikke opfører sig ordentligt.«