23948sdkhjf

DTL: Selvmål af regeringen

- Det er betænkeligt at sætte Jens Bjørn Andersen for bordenden, lyder det fra brancheorganisationen.

Udnævnelsen af DSV Panalpinas øverste direktør, CEO Jens Bjørn Andersen, til posten som formand for regeringens nye klimapartnerskab med vejgodstransporten, falder ikke i god jord hos DTL Danske Vognmænd.

Brancheorganisationen mener ikke, DSV Panalpina er en retvisende repræsentant for den danske vejgodstransportbranche, da den store transportkoncern driver en stor del af sin virksomhed fra andre lande, hvis lovgivning man således opererer under.

Ifølge DTL tegner DSV Panalpina sig for blot cirka 1 procent af de knap 40.000 godskørselstilladelser, der er udstedt af Færdselsstyrelsen til danske vognmandsvirksomheder til godskørsel i blandt andet Danmark. Et tal, der ifølge brancheorganisationen ikke på nogen måde afspejler, hvor mange DSV-transporter, der udføres på dansk grund.

- DSV driver en meget stor del af sin virksomhed i udlandet og benytter sig primært af udenlandske vognmænd og lavtlønschauffører fra andre lande til at trække godset rundt, også i Danmark. Alene af den grund er udpegningen meningsløs, for det er jo reelt en virksomhed, der for en stor dels vedkommende opererer under andre landes lovgivning. Et bidrag til det danske transportmarkeds klimaforbedringer kommer jo ikke primært derfra. Det skal komme fra reelle repræsentanter for den danske godstransport, siger DTL’s administrerende direktør, Erik Østergaard.

Ifølge DTL skal regeringens ambitiøse klimamålsætninger indfries ved at trække på den branchespecifikke viden, der findes blandt den brede kreds af danske vognmænd med danske biler og danske chauffører.

”Regeringen bør nøje overveje, hvem der sættes i spidsen for dette arbejde for at undgå, at der efterfølgende kan rejses spørgsmål om habilitet”, skriver DTL i en skriftlig meddelelse. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109